blog

Kun sinulla on HubSpot - Millaisia tuloksia voit odottaa?

Kirjoittanut Jouni Koistinen | 27.11.2021 19:02

HubSpot julkaisi Platform ROI Report 2023 - tulokset. Hubspot on käynyt yli sadantuhannen asiakkaan dataa läpi eri mantereilta ja tehnyt vertailun. Millaisia tuloksia voit odottaa 3, 6, 9 ja 12 kuukauden osalta jos investoit HubSpotiin?  Raportissa on myös toimiala ja yrityskoko vertailut. Miten markkinointi toimii?

 

Raportin mukaan 12 kk tulokset ovat keskimäärin seuraavat:

114 % enemmän liikennettä verkkosivuille

129 % enemmän inbound liidejä

55 % enemmän kauppoja ja 105 % parempi hitrate

* Raportin prosentin päivitetty 2023 raportista. Cocon omat luvut perustuvat 2021 vertailuun.

Tein tämän blogin siten, että katsoin omaa dataa. Vertailen pitääkö paikkansa ja miten itse olen tehnyt. Annan myös vinkkejä, mihin kannattaa keskittyä. Tee näistä asioista itsellesi omat tavoitteet ja huolehdi, että ne ovat S.M.A.R.T.  - realistisia ja tavoitettavissa! 

 

Websivujen  liikenne

Vuodessa Coco Investin saitin liikenne kasvoi 299 %. Elokuussa uudistettu sisältö toimii hyvin. Teimme selkeät Pillar-sivut. Keskityimme kuuteen teemaan ja neljässä niissä olemme Google hakutuloksissa nyt TOP 10 joukossa.

Konsepti on varsin yksinkertainen. Pillar-sivulta on yli 20 sisäistä linkkiä verkkosivuston muuhun sisältöön ja blogeihin. 

Teemasivun sanamäärä pitää olla yli tuhat. Blogeja on minimissään kolme per teema. Kaikkea optimoidaan SEMrush -seurannalla:  Position Tracking + Keyword Magic Tool + Keyword intent. Kun siihen lisää 18 kilpailijaa, joiden hakusanat ovat vertailussa, saadaan rikastettua omaa sisältöä viikottain. 

Eri liikenteen lähteistä olen keskittynyt orgaaniseen ja some promootioon sekä YouTube streameihin. SEO-strategia on pitkillä tavoitteilla (vuodessa 2022), mutta kun keskittyy teemoihin siinä syntyy tuloksia muutamassa viikossa. Hakusanojen vaikeus (Keyword difficulty, KD) toki ratkaisee tulokset. Konseptilla: yksi teema + kolme blogia on helppo suomen kielessä murtautua Googlen hakutuloksiin, jos KD on alle 30. 

Erityisesti keskityn siihen, mikä on TOP 100 hakusanojen määrä. Niissä olemme onnistuneet hyvin. Vinkkinä kaikille: Kannattaa rakentaa nousevia hakusanoja systemaattisesti. Koittaa viikko, kun ne ovat TOP 20, 10 tai  3.

Ostamista olen välttänyt. Jos suora liikenne ja orgaaninen on kokonaisuutena yli 70 prosenttia - sisältömarkkinointi on onnistunutta ja buustaa kasvua. Sen merkki on, että ko. liikenteestä 80 % on uutta. Sosiaalisessa mediassa olen toistaiseksi konservatiivinen. 

Videomarkkinointi on alue, jossa vasta virittelen konetta. Odotan, että tammikuussa 2022  videot on Hubbarin oman konseptin ja analytiikan  sisällä. (Esim. professional tasolla 250 omaa videota). Silloin saadaan ostopolkuihin uusia kohtauspisteitä ja analytiikkaa. 

YouTube juttuja teen viikottain. Ei niitä kukaan katso, vielä. Matskua alkaa olla kohta “kriittisen massan” verran, eli 2022 Ostopolku.info taifuuni lähtee liikkeelle! Google -hakujen ja YouTube videoiden yhteispeli hakutuloksissa tulee olemaan jatkossa timanttia.



Enemmän liidejä

Vuoden aikana liidien määrässä on ollut 850 %:n kasvu. 

Meillä on käytössä digistrategian tasotesti,  digituottamaan -työkirja, Semrush SEO -opas ja digitaalinen ostopolku 30 päivässä. Aikaisemmin ei ollut mitään. Lisää liidejä tulee koska liidimagneetteja on nyt enemmän. Toki verkkosivujen suoran liikenteen kasvu ja onnistunut SEO-optimointi ruokkivat kasvua.

Suurin vaikutus on ollut kampanjapaleluilla. Palvelumalli on muotoutunut toimivaksi ja nykyiset asiakkaat myyvät meitä eteenpäin. Turhaan ei Brian Halligan 2019 Bostonissa Inbound-tapahtumassa todennut, että “Word - of - Mouth” on HubSpotin  kasvun moottori. 

Pakko todeta Brian: Niin myös meillä! Aloitamme kaikkien asiakkaiden kanssa kolmen kuukauden koeajalla. Se on tulos tai ulos malli. 90 % meidän asiakkaista ovat jatkanut kolmen kuukauden jälkeen, joko 3 kk jaksoissa tai vuosisopimuksella. Keskitymme siihen, miten digimarkkinointi toimii ja myynti on markkinoinnin tilaajana.

Jos eivät itse ole juuri nyt apua tarvinneet, ovat vinkittäneet seuraavalle. Näin se toimii. 


Enemmän kauppaa

Voitettuja kauppoja oli meillä 75 % enemmän. Hitrate - en ilkeä kertoa, se on niin hyvä. 

Ei päästy prosentteina HubSpotin unelmavauhtiin, mutta euroissa ponnistettiin uudelle tasolle. Kasvuyhtiössä, kuten Coco,  kasvukulut syövät monesti tuloksen. Näin käy meillekin 2021 vuoden osalta. Hallittu tappio on tulossa. Toisaalta sisään on nyt ladattu uusi HubSpot Platinum-taso heti vuoden 2022 alussa ja varovaisesti arvioiden 2022 tulos on asiallinen ellei hyvä:) 

HubSpotin Roi 2021 -raportissa huomion kiinnittää seuraava data:

  • Euroopassa Hitrate vuoden jälkeen 21% 
  • Muilla mantereille tuplat tai enemmän. 

Tämä herättää kysymyksiä meidän eurooppalaisten myyntikulttuurista, johtamisesta ja tavoitteista. Ollaanko me liian löysiä? Itselläni nämä luvut menee yli, mutta kyllä haasteen näkee. Monessa yrityksessä digimyynti hakee vielä uomiaan. HubSpot -partnerina yksi meidän rooli on auttaa yrityksiä digimyynnin kehittämisessä.

Myynti vaatii sitoutumista, klousaamista ja käsikirjoitusta. Itsekin huomaan, että CRM on paras ystävä. Tee diilit, tehtävät ja tarjoukset HETI. Itse olen niin laiska myyjä, että minun pitää koko ajan käskyttää itseäni. Vain se toimii! 

Minulla on ollut marraskuun loppuun mennessä 630 online-kokousta. Enemmistö on luonnollisesti asiakkaita. Itse asiassa meidän business on juuri sitä. 

Kampanjapalvelut / HubSpot Super Admin -konseptin ydin on kokoukset viikottain tai muutaman viikon välein. Niiden kautta pysyy ajan hermolla siitä, mihin suuntaa yritys on menossa ja mitkä toimenpiteet tuovat tulosta sekä mikä menee harjoittelun piikkiin. Molempia tarvitaan.

 

Tästä alkaa vinkkiosasto: 

 

Mihin pitää keskittyä, jos haluat lisää liikennettä

  • SEO strategia - Valituissa teemoissa pysyminen
  • Jatkuva Google-optimointi, kilpailijaseuranta
  • Kanavakohtainen kehitys - Mistä uutta liikennettä?
  • Somen hyödyntäminen promootio kanavana
  • Blogien optimointi teemasivujen tueksi
  • Sisäiset linkitykset

 

Mihin pitää keskittyä, jos haluat lisää liidejä

  • Kampanjasivujen monipuoliset formaatit mm. video
  • Jokainen blogi antaa syyn klikata kampanjasivulle
  • Hyvät toimintakehoitteet ja niille hierarkia (CTA)
  • Ostopolkujen käsikirjoittaminen
  • Liidimagneetit kuntoon
  • Vuorovaikutuksen eri tasojen rakentaminen
  • Oikeat mittarit ostopolulle

 

Mihin pitää keskittyä, jos haluat lisää kauppaa

  • Kontakti ja yritysdata kunnossa
  • GDPR hanskassa
  • Lifecycle Stage -käytössä
  • CRM kaiken keskelle 
  • Selkeä myyntiprosessi
  • Hyvät myyntisisällöt ja -tarjoukset
  • Myyntitiimin aktiivisuus kunnossa
  • Motivoivat mittarit käytössä


JK. Tutustu raporttiin! Se kannattaa!