Digimarkkinoinnin teho perustuu oikean kohderyhmän tavoittamiseen. Kanavakohtaiset taktiikat määrittelevät, mikä lopulta on asiakashankintahinta ja millainen budjetti tarvitaan tavoitteeseen pääsemiseen. Asiakkaan ostopolku toimii, jos asiakasymmärrys on rakennettu huolella datan ja käyttäytymisen mukaan.
Ostopolku on asiakkaan matka pisteestä A pisteeseen B. Sieltä pitää löytyä koukku, tarina ja tarjous. Koukku kerää huomion eri kanavista. Tarina luo sillan tarjoukselle. Tarjous siirtää arvon ostajalle. Keskity käsikirjoitukseen ja ostopolun eri tasoihin.
Taktisia vaihtoehtoja tässä tilanteessa on kolme:
Jokainen klikkaus, hakutulos, tykkääminen ja seuraaminen luo seuraavan loogisen askeleen ostopolulla eteenpäin. Huomion saaminen ei aina riitä. Pitää olla kiinnostava sisältö, kanavakohtaisuutta ja hyviä koukkuja. Pitää olla löydettävissä, kun prospekti etsii tietoa.
Liidimagneetti on monelle yritykselle digimarkkinoinnin ensimmäinen vaihe, jonka jälkeen markkinoinnin automaatio on mahdollista. Kun meillä on sähköposti ja prospektin mielenkiinto tiedossa, voimme aloittaa tarinan kerronnan ja luottamuksen rakentamisen.
Nyt tyyli muuttuu. Nyt halutaan selkeä vastaus siihen kysymykseen tai ongelmaan, jonka ratkaisemiseen koukku herätti ja johon liidimagneetti antoi pikavastauksen. Kohtaamiset yrityksen ensimmäisiin kohtaamispisteisiin toimivat, mutta miten potentiaalisen asiakkaan matka jatkuu?
Sopimus yhteistyöstä on syntynyt, vasta kun kaikki osapuolet ovat tarjouksen hyväksyneet. Tarjous ei saa muuttua matkan varrella. Ostopolku voi katketa vielä etusuoralla, jos kitkaa tulee klousaukseen liikaa. Kun myyjä ymmärtää asiakkaan ongelman sataprosenttisesti tarjoamalla täydellisen ratkaisun, kaupat syntyvät.
Digimarkkinoinnin teho perustuu oikean kohderyhmän tavoittamiseen. Kanavakohtaiset taktiikat määrittelevät, mikä lopulta on asiakashankintahinta ja millainen budjetti tarvitaan tavoitteeseen pääsemiseen. Asiakkaan ostopolku toimii, jos asiakasymmärrys on rakennettu huolella datan ja käyttäytymisen mukaan.