Digitaalinen ostopolku

Digimarkkinoinnin teho perustuu oikean kohderyhmän tavoittamiseen. Kanavakohtaiset taktiikat määrittelevät, mikä lopulta on asiakashankintahinta ja millainen budjetti tarvitaan tavoitteeseen pääsemiseen. Asiakkaan ostopolku toimii, jos asiakasymmärrys on rakennettu huolella datan ja käyttäytymisen mukaan. 

Asiakkaan matkan käsikirjoittaminen

Ostopolku on asiakkaan matka pisteestä A pisteeseen B. Sieltä pitää löytyä koukku, tarina ja tarjous. Koukku kerää huomion eri kanavista. Tarina luo sillan tarjoukselle. Tarjous siirtää arvon ostajalle. Keskity käsikirjoitukseen ja ostopolun eri tasoihin.  Ostopolku on sinun asiakkaasi ostoprosessi, ensimmäisestä klikkauksesta kanta-asiakkaaksi. Tiedätkö, mikä vie eteenpäin tai mikä estää asiakkaan matkan sinun kanavissa ja sisällöissä? Tiedätkö datasta, mitä uusi liidi tai asiakas maksaa? Tulevan asiakkaasi pitää luottaa siihen, miten sinä toimit, tarinoit ja tarjoat.

 

 

viisi asiaa

 

 

Oikea kohderyhmä

Taktisia vaihtoehtoja tässä tilanteessa on kolme: 

Verkostoidu kohderyhmän kanssa (esim. sisältömarkkinointi, striimit eri kanaviin)

Osta kohderyhmä kanavasta  (Ostettu Google Ad’s tai Meta jne.) 

Kasvata nykyistä asiakaslistaa (Look- a-Like).

 

Kanavakohtainen koukku

Jokainen klikkaus, hakutulos, tykkääminen ja seuraaminen luo seuraavan loogisen askeleen ostopolulla eteenpäin. 

Huomion saaminen ei aina riitä. Pitää olla kiinnostava sisältö, kanavakohtaisuutta ja hyviä koukkuja. Pitää olla löydettävissä, kun prospekti etsii tietoa.

Liidimagneetilla huomiota

Liidimagneetti on monelle yritykselle digimarkkinoinnin ensimmäinen vaihe, jonka jälkeen markkinoinnin automaatio on mahdollista.

Kun meillä on sähköposti ja prospektin mielenkiinto tiedossa, voimme aloittaa tarinan kerronnan ja luottamuksen rakentamisen.

Ongelmasta ratkaisuun

Nyt tyyli muuttuu. Nyt halutaan selkeä vastaus siihen kysymykseen tai ongelmaan, jonka ratkaisemiseen koukku herätti ja johon liidimagneetti antoi pikavastauksen.

Kohtaamiset yrityksen ensimmäisiin kohtaamispisteisiin toimivat, mutta miten potentiaalisen asiakkaan matka jatkuu?

Tarinasta sopimukseen

Sopimus yhteistyöstä on syntynyt, vasta kun kaikki osapuolet ovat tarjouksen hyväksyneet. Tarjous ei saa muuttua matkan varrella.

Ostopolku voi katketa vielä etusuoralla, jos kitkaa tulee klousaukseen liikaa. Kun myyjä ymmärtää asiakkaan ongelman sataprosenttisesti tarjoamalla täydellisen ratkaisun, kaupat syntyvät.

Mikä on asiakashankintakustannus?

Tässä kohtaa lopullinen asiakashankintahinta (CAC) on selville ja päästään kuluista tuottoj́en puolelle. Olkoon asiakkuuden elinkaaren tuotto (LTV)  kaikille osapuolille  hyvä ja tuottoisa! 

Lue lisää blogilta!

Kuinka digitaalinen ostopolku rakennetaan?

 

On kolme kysymystä, joihin yrityksen on vastattava, kun suunnitellaan, toteutetaan ja optimoidaan asiakkaan matka ensimmäisestä klikkauksesta kanta-asiakkaaksi:


Mitä olet valmis maksamaan liidistä = CPA?

Mitä olet valmis maksamaan asiakkaasta = CAC

Miten kasvatat asiakastuottoa =  LTV?

HubSpot Video

Modernin digimarkkinoinnin - ja myynnin työkirja

Teimme työkirjan, joka auttaa sinua saamaan digimarkkinointisi tuottamaan ja pääset kehittämään liiketoimintaasi Opit tunnistamaan digimarkkinoinnin yleisimmät karikot. Ymmärrät ostopolkujen logiikan ja opit rakentamaan niitä. 
 
Johdat tavoitteiden ja mittareiden kautta ja investoit vain tuloksiin. Osaat luoda jatkuvaa sisältöä ja tehdä täydellisen tarjouksen. Digituottamaan -työkirja perustuu yhdeksän askeleen prosessiin, joka nostaa digimarkkinointisi sille tasolle, jolle olet sen itse valmis nostamaan.
kirja-syv

Haluatko tehdä itse?
Ota oppaaksi digituottamaan työkirja

Ostopolun kolme vaihetta ja yhdeksän askelta. Yli 100-sivua.