Jouni Koistinen 18.11.2020 21:22 3 min read

Näin teet toimivan ostopolun

Löydä markkina, joka vastaa, kun sille huudetaan eli he ovat kiinnostuneet sinun tuotteesta ja palvelusta. Sinun intohimo, liiketoimintamalli, brändin vetovoima ja mistä kanavasta ja kuinka suuren kohderyhmän tavoitat ratkaisevat sen, millaisia tuloksia voit saavuttaa.  Kykysi ratkaista “kohderyhmäsi polttavin ongelma” kilpailijoita paremmin on sinun digistrategiasi kiteytys ja ostopolkusi.

Tietoisuus

Kun haluamme ostaa palvelua tai tuotteita, menemme nettiin ja aloitamme hakukoneista esittämällä kysymyksiä tai testaamalla hakusanoja. Etsimme vastauksia netistä ja seuraamme mitä löytyy.  Ensimmäisellä hakusivulla on ne linkit ja mainosnostot, joihin klikataan eniten.  Muutamalla klikkauksella on syntynyt käsitys mikä on tarjooma. Jos se ei miellytä, otetaan seuraava hakusana.  Muutamassa minuutissa on täsmentynyt teema, ongelman ratkaisuelementit ja potentiaalit vaihtoehdot.

Kuinka moneen tuotteen ja palvelun etsiminen onkaan alkanut näin? Käsi pystyyn! Minä ainakin myönnän kaiken. Googlesta se minun matkani niin monesti alkaa! Ratkaise teema, jolla haluat tulla löydetyksi ja keskity sisällöissä ja kanavissa siihen. Näin saat tuottamastasi sisällöstä virtaa ja liikenteeseen kasvua.

 

Harkinta

Sen jälkeen alkaa tarkempi tutustuminen muutamaan kiinnostavaan verkkosivuun. Silloin ollaan tärkeässä vaiheessa. Tuleva asiakkaasi hakee ratkaisua ongelmaan, jonka hän pystynyt jo määrittelemään ja sinä olet yksi vaihtoehdoista. Miksi hän valitsee sinut? Kysymys kuuluu, onko sinun asiakaspolulla niitä vastauksia kysymyksiin, joihin hän voi samaistua ja löytää ratkaisun? Tämä tutustuminen sinun liiketoimintaan voi alkaa esimerkiksi liidimagneetin tai videon kautta. Tärkeintä on, että erotut massasta, vetoat tunteisiin ja herätät luottamusta.
Monelle tämä on vaikeaa, koska idea liidimagneetista puuttuu. Tarvitaan aina perustelut. Ei pelkän tekstin perusteella hypätä kihloihin. Tarvitaan taustaa ja uskottavuutta, jolla rakennetaan luottamusta. Monesti video on paras formaatti luoda henkilökohtaisuutta ja tunnetta. Rakenna vetovoimainen liidimagneetti ja liitä siihen toimiva ostopolku!

 

Osto

Ostaminen on tunnetta ja tietoa. Ostopäätös syntyy asiakaspolulla, jos kaikki sisäiset ja ulkoiset vastaväitteet on kumottu. Tarinan avulla nostat tarjouksesi arvoa ja sen avulla kirkastat minkä ongelman ratkaiset. Tarinalla myös kerromme miksi juuri meiltä kannattaa ostaa. Ostamisen pitää olla helppoa. Kaikki tiedot “Mitä minä saan” pitää olla selkeästi esillä ja niiden pitää olla linjassa hinnan kanssa. Helposti ymmärrettävässä muodossa. Tämä tarkoittaa, että tarjouksesi on tehty hyvin ja se on vetovoimainen. Kun osto tapahtuu, olet ansainnut asiakkaan luottamuksen. Tee koukuttava tarina ja rakenna täydellinen tarjous!

Varaa aika minun kalenterista, niin jutellaan miten tuloksellinen ostopolku tehdään. Tarpeen mukaan vaikka 30 päivässä!

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.