Skip to content
smartmockups_l165h5f3

DIGITAALINEN OSTOPOLKU MALLI

Kuinka asiakkaasi ostaa?
HubSpot Video

Ostopolku työkirja

Jos haluat toteuttaa digitaalisen ostopolun itse, lataa  100-sivuinen Digituottamaan -työkirja. Kirjassa käydään läpi vinkkien kera ostopolun kolme vaihetta ja yhdeksän askelta.

Katso ensin video. Lopusta löydät linkin lataussivulle.

  • Tee koukuttava liidimagneetti
  • Rakenna luottamusta tarinalla
  • Lunasta täydellisellä tarjouksella


Flywheel kuvaa asiakkaan matkan kolmessa vaiheessa

Houkuttelu, vuorovaikutus ja ilahduttaminen

Usein Flywheel kuvataan kolmella vaiheella, jotka ovat houkuttelu, vuorovaikutus ja ilahduttaminen.  Flywheel kuvaa asiakkaan matkan tuntemattomasta aina brändilähettilääksi. HubSpotin työkalut mahdollistavat tämän kokonaiskuvan hallinnan, koska sisältö, viestintä, automaatiot, raportointi ja kontaktidata ovat yhdessä paikassa.     

HubSpot-English-Flywheel-Jul-27-2020-04-17-18-68-PM

Houkuttelu (TOP of funnel, TOFU)

Kun etsit palvelua tai tuotetta menet ensimmäisenä verkkoon ja aloitat kartoituksen esittämällä kysymyksiä eri hakusanoilla.

Muutamassa minuutissa olet  konkretisoinut vaihtoehdot  ja aloitat niiden arvottamisen. Toisinaan jokin saa huomiosi ja klikkaat. Hyvän koukun testi on siinä, etenetkö seuraavaan vaiheeseen. Siinä hyvällä käsikirjoituksella ja tarinalla on keskeinen rooli. Kaiken tämän voit myös tehdä ja mitata HubSpotilla.

 

Vuorovaikutus (Middle of funnel, MOFU)

Vuorovaikutuksen rakentaminen on tarinan kerrontaa. Ratkaisevaa on, onnistutko tarjoamaan asiakkaan ostopolulla vastauksia niihin kysymyksiin, jotka auttavat häntä löytämään parhaan ratkaisun. 

Tutustuminen tarjontaasi alkaa esimerkiksi liidimagneetin, mainoksen tai videon kautta. Tärkeintä on, että onnistut tarjoamaan ratkaisun niin, että erotut massasta, vetoat tunteisiin ja herätät luottamusta. Ostopolun rakentamiseen tarvitset blueskaavan. Se on koukku, tarina ja tarjous.

Aina ei olla heti valmiita menemään naimisiin, joten vuorovaikutuksen eri tasot pitää ottaa mukaan markkinointiin. Mieti miten itse toimit, ennen ostopäätöstä. Mikä vakuutti sinut ja herättää luottamuksen?

 

Ilahduttaminen (Bottom of funnel, BOFU)

Ostaminen on tunnetta ja tietoa. Ostopäätös syntyy ostopolulla, jos kaikki sisäiset ja ulkoiset vastaväitteet on kumottu ja tarinasi rakentaa sillan tarjoukseen.

Samaistuttavan tarinan avulla kirkastat ratkaisusi toimivuutta, onnistut vakuuttamaan asiakkaasi lopullisesti ja nostat samalla tarjouksesi arvoa. Nyt asiakas ymmärtää, miksi hänen kannattaa ostaa juuri sinulta eikä keneltäkään muulta. 

Mutta eipä juhlita vielä. Ostamisen pitää olla helppoa, tarjouksen sisällön selkeästi esillä ja hintojen linjassa. Tässä vaiheessa asiakas odottaa myyjältä täydellistä läpinäkyvyyttä ja sitä pitää asiakkaalle myös tarjota. Positiivisia yllätyksiä kannattaa rakennella. Ilahduta uusia ja nykyisiä asiakkaitasi.

Brändilähettiläät ja puolestapuhujat ovat seurausta hyvästä palvelusta ja asiakaskokemuksesta. Asiakaspysyvyys on kunnossa  ja ostopolku toimii niin kuin Flywheel.

KUINKA OSTOPOLKU TEHDÄÄN 30 PÄIVÄSSÄ?

Jos haluat, että tehdään ostopolku yhdessä, niin perehdy meidän työmalliin ja hinnoitteluun tarkemmin. Katso myös tallenne valmennuksesta, jossa kerron kolmen vaiheen ja yhdeksän askeleen prosessin ja mittarit. Ota kontrolli kokonaisuudesta!

Asiakkaan matkan käsikirjoittaminen


Tulostatuova digitaalinen ostopolku, liikenne-mallitus, sisältöteemat & käsikirjoitus sekä mittaaminen 30 päivässä!  Lanseeraat luottamuksella. 
ostopolku-9-askelta
Toimiva ostopolku 1. vaihe

PERUSTA KUNTOON

1-kohderyhmä Kannattava kohderyhmä Jos myyt kaikille, et myy kenellekään. Ei ole olemassa tuotetta tai palvelua, joka sopisi kaikille. Ja vaikka olisi, senkin myyntiä saadaan tehostettua löytämällä markkinontiin kannattavia kohderyhmiä.
2-ongelma Ongelmasta ratkaisuun Liikkeelle lähdetään miettimällä yleisellä tasolla, mihin tunnistettuun ongelmaan sinulla on markkinoiden paras ratkaisu. Kuinka ratkaisusi tukee asiakkaasi kokemaa muutosta sekä mitä se vähentää tai lisää?
3-tarina Koukuttava tarina Jos markkinointi ei toimi, syy löytyy AINA jostain näistä kolmesta; emme onnistu vangitsemaan potentiaalisen asiakkaan huomiota, tarinamme ei vakuuta tai tarjouksemme ei just nyt houkuttele.
Toimiva ostopolku 2. vaihe

OSTOPOLKU KUNTOON

4-polku Toimiva ostopolku Ostopolku (Funnel) on joukko digimarkkinoinnin toimenpiteitä, joilla potentiaalinen asiakas kuljetetaan vaihe vaiheelta kohti lopullista tavoitetta (konversio). Ostopolku on silta kassakoneeseen.
5-magneetti Vetovoimainen liidimagneetti Digituottamaan-valmennuksessa kutsumme liidimagneetiksi periaatteessa kaikkea sitä sisältöä, joka tempaa potentiaalisen asiakkaan ostopolullemme ja/tai vie häntä ostopolulla eteenpäin.
6-tarjous Täydellinen tarjous Löysä, jäsentelemätön ja ostopolun aiempien vaiheiden kanssa eri tarinaa kertova tarjous voi hyvinkin pilata orastavan kaupan. Samasta syystä myös myynnin ja markkinoinnin on puhuttava samaa kieltä.
Toimiva ostopolku 3. vaihe

LIIKENTEEN LÄHTEET JA SISÄLLÖT KUNTOON

7-sisältö Sisällöstä virtaa Jokaiselle sisällölle, olipa se sitten blogikirjoitus, somepostaus, bannerimainos, video, podcast tai sähköpostiviesti, täytyy miettiä tarkoitus, paikka ja kokonaisuus, johon se kuuluu.
8-liikenne Liikenteestä kasvua Digimarkkinoinnin ydintä on verkkosivuillemme saapuva liikenne. Sitä on oltava riittävästi ja sen oltava laadukasta. Näitä kolmea tarvitaan: Orgaaninen liikenne, ostettu liikenne ja omistettu liikenne
9-tuotto Digi tuottamaan  Esittelemme Digituottamaan -konseptissa seitsemän olennaista digimarkkinoinnin tavoitetta ja tuomme mukaan eri kanavien analytiikasta nostettuja keskeisiä mittareita.

HALUATKO TEHDÄ KAUPPAA JA KASVAA?

Tarvitset cocokuvan, miten rakennat tuleville asiakkaille digitaalisia ostopolkuja, joilla skaalaat kasvuun. Onko se helppoa? Ei ole. Mutta, se on jokaisessa liiketoiminnassa tekemistä vaille oleva mahdollisuus. Siihen kannattaa tarttua. Haluatko tietää miten Cocon "go to market"-malli voisi toimia sinun digitaalisten ostopolkujen starttina? Monelle yritykselle ostopolku on samalla B2B verkkokauppa. Siihen meillä on sinulle yllättävä ratkaisu. Varaa rohkeasti 30 minuutin keskustelu digistrategi Jouni Koistisen kanssa.