
Ostopolku työkirja
Jos haluat toteuttaa digitaalisen ostopolun itse, lataa 100-sivuinen Digituottamaan -työkirja. Kirjassa käydään läpi vinkkien kera ostopolun kolme vaihetta ja yhdeksän askelta.
Katso ensin video. Lopusta löydät linkin lataussivulle.
- Tee koukuttava liidimagneetti
- Rakenna luottamusta tarinalla
- Lunasta täydellisellä tarjouksella
Houkuttelu, vuorovaikutus ja ilahduttaminen
Usein Flywheel kuvataan kolmella vaiheella, jotka ovat houkuttelu, vuorovaikutus ja ilahduttaminen. Flywheel kuvaa asiakkaan matkan tuntemattomasta aina brändilähettilääksi. HubSpotin työkalut mahdollistavat tämän kokonaiskuvan hallinnan, koska sisältö, viestintä, automaatiot, raportointi ja kontaktidata ovat yhdessä paikassa.
Houkuttelu (TOP of funnel, TOFU)
Kun etsit palvelua tai tuotetta menet ensimmäisenä verkkoon ja aloitat kartoituksen esittämällä kysymyksiä eri hakusanoilla.
Muutamassa minuutissa olet konkretisoinut vaihtoehdot ja aloitat niiden arvottamisen. Toisinaan jokin saa huomiosi ja klikkaat. Hyvän koukun testi on siinä, etenetkö seuraavaan vaiheeseen. Siinä hyvällä käsikirjoituksella ja tarinalla on keskeinen rooli. Kaiken tämän voit myös tehdä ja mitata HubSpotilla.
Vuorovaikutus (Middle of funnel, MOFU)
Vuorovaikutuksen rakentaminen on tarinan kerrontaa. Ratkaisevaa on, onnistutko tarjoamaan asiakkaan ostopolulla vastauksia niihin kysymyksiin, jotka auttavat häntä löytämään parhaan ratkaisun.
Tutustuminen tarjontaasi alkaa esimerkiksi liidimagneetin, mainoksen tai videon kautta. Tärkeintä on, että onnistut tarjoamaan ratkaisun niin, että erotut massasta, vetoat tunteisiin ja herätät luottamusta. Ostopolun rakentamiseen tarvitset blueskaavan. Se on koukku, tarina ja tarjous.
Aina ei olla heti valmiita menemään naimisiin, joten vuorovaikutuksen eri tasot pitää ottaa mukaan markkinointiin. Mieti miten itse toimit, ennen ostopäätöstä. Mikä vakuutti sinut ja herättää luottamuksen?
Ilahduttaminen (Bottom of funnel, BOFU)
Ostaminen on tunnetta ja tietoa. Ostopäätös syntyy ostopolulla, jos kaikki sisäiset ja ulkoiset vastaväitteet on kumottu ja tarinasi rakentaa sillan tarjoukseen.
Samaistuttavan tarinan avulla kirkastat ratkaisusi toimivuutta, onnistut vakuuttamaan asiakkaasi lopullisesti ja nostat samalla tarjouksesi arvoa. Nyt asiakas ymmärtää, miksi hänen kannattaa ostaa juuri sinulta eikä keneltäkään muulta.
Mutta eipä juhlita vielä. Ostamisen pitää olla helppoa, tarjouksen sisällön selkeästi esillä ja hintojen linjassa. Tässä vaiheessa asiakas odottaa myyjältä täydellistä läpinäkyvyyttä ja sitä pitää asiakkaalle myös tarjota. Positiivisia yllätyksiä kannattaa rakennella. Ilahduta uusia ja nykyisiä asiakkaitasi.
Brändilähettiläät ja puolestapuhujat ovat seurausta hyvästä palvelusta ja asiakaskokemuksesta. Asiakaspysyvyys on kunnossa ja ostopolku toimii niin kuin Flywheel.
KUINKA OSTOPOLKU TEHDÄÄN 30 PÄIVÄSSÄ?
Jos haluat, että tehdään ostopolku yhdessä, niin perehdy meidän työmalliin ja hinnoitteluun tarkemmin. Katso myös tallenne valmennuksesta, jossa kerron kolmen vaiheen ja yhdeksän askeleen prosessin ja mittarit. Ota kontrolli kokonaisuudesta!Asiakkaan matkan käsikirjoittaminen
Tulostatuova digitaalinen ostopolku, liikenne-mallitus, sisältöteemat & käsikirjoitus sekä mittaaminen 30 päivässä! Lanseeraat luottamuksella.

PERUSTA KUNTOON



OSTOPOLKU KUNTOON



LIIKENTEEN LÄHTEET JA SISÄLLÖT KUNTOON


