Digistrategin blogi

Aamukahvit ja data-analyysi HubSpotin kanssa

Kuinka pidät datan kunnossa ja rakennat tulosanalyysin markkinointi- ja myyntikokoukseen? Ota kuppi kahvia. Kirjaudu Hubbariin. Ryhdytään hommiin.

Missä järjestyksessä ja mitä dataa sinä seuraat? 

Toimin digistrategina ja otan haltuun asiakkaiden HubSpot dataa joka päivä. Portaalin haltuunottoon ja viritykseen olen kehittänyt apukaveriksi kymmenen kohdan muistilistan. Teen tätä työtä noin sadan portaalin kokemuksella.

Vuosien rutiinit ovat jalostuneet nopeaksi muutaman minuutin digimarkkinoinnin tulosanalyysiksi. Dataa pitää seurata, koska ymmärtämällä kokonaisuuden voi nopeasti reagoida ja tehdä muutoksia. 

Dataa pitää muokata ja päivittää haluttuun suuntaan. Virheet on otettava pois napakasti.
Dublikaatit, väärät sähköpostit, elinkaaren muutokset, kauppojen päivämäärät …. 

Data-analyysi on paikallaan, koska sitä syntyy markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa koko ajan. Vaikka meillä olisi automaatiot hanskassa, ei asiakkaiden tarpeiden tunnistamista voi ulkoistaa automaatiolle. HubSpot on CRM järjestelmä, joten datan läpikäynnistä on syytä kehittää osa rutiinia. 

Markkinoijan ja myyjän pitää oppia datakeskeiseksi omissa rutiineissa, vain niin saat tehot irti HubSpotista. Se luo pohjan HubSpot-portaalin maksimaaliseen hyödyntämiseen.  Sitä paitsi se on hauskaa.

 

Data analytiikka on jokapäiväistä rutiinia. 

Minusta se on “pörssipeliä”. Haen syitä ja seurauksia eri kampanjoiden, sisältöjen sekä kanavien välisistä suhteista. Mikä on nousussa? Mikä laskussa ja miksi? 

Miksi tuo luku on nyt pienempi. Miksi tuo on muuttunut? 

Mihin kannattaisi seuraavaksi investoida aikaa ja resursseja? Mikä on markkinoinnille seuraava kehityskohta? Miten myynti nostaa konversiota? Mikä HubSpot käyttöönoton alue kaipaa skarppausta? 

Asiakkaille olen tehnyt portaalin projekteihin valmiin listan linkkeineen. Tuon projektin nimi on “Aamukahvit HubSpotin kanssa”. Muistilistaan olen koonnut kymmenen kohtaa, joita suosittelen agendaksi markkinointi- ja myyntikokoukseen. Lisäbonus on se, että kun tämän ottaa rutiiniksi, data pysyy kunnossa ja olet joka päivä digimarkkinoinnin pulssilla.

 

Tarvitsetko HubSpot  portaalin auditointia? Katso, mitkä kuusi mittaria siihen kuuluu ja mitä se maksaa?

 

  1. Traffic sources
    Kiinnitä huomiota konversioon. Kuinka paljon liikenteestä kääntyy liideiksi. Mikä kanava toimii parhaiten? Mikä digikanava alisuorittaa?

  2. SEO (Topics)
    Hakusanaoptimointi ja tekstien pituudet. Tsekkaa Topics, One Page seo ja niihin liittyvät suositukset. Varmista linkitykset. Skannaa tarvittavat domeinit. Onhan Google Search Console-integroituna?

  3. Campaign analytics
    Pohja kaikkeen siihen, mitä teet digimarkkinoinnissa. Tiedät, mikä sisältö toimii ja tuo rahaa taloon. Attribution -mallit liittyvät tähän.
    Valitse oikeat taktiikat ja tee ostopolut läpinäkyviksi linkittämällä aineistot (Assets) oikein. Kiinnitä huomiota käsikirjoittamiseen. Oletko tekstissä tunnistanut asiakkaan ongelman? Onko sinulla siihen sopiva koukku, tarina ja tarjous? Kampanjoissa ne tyypillisesti ovat eri sivuja, formaatteja ja taktiikoita.

  4. Deals & Sales Dashboard
    Käytätkö HubSpot Sales CRM:n ilmaista versiota? Perusraportoinnilla myyntitiimin johtaminen onnistuu ok, mutta jos haluat rakentaa omia raportteja ja mittareita on syytä siirtyä Sales Hub maksullisiin versioihin. Mukaan tulevat ennusteet, räätälöitävät raportit ja myynnin johtaminen. Hubbari on myynnin työkalu, joten myös potentiaalisen asiakkaan tunnistaminen onnistuu.

  5. Contacts & lists
    Websivut (CMS HUB), Markkinointi (Marketing HUB), Myynti (Sales HUB) ja asiakaspalvelu (Service HUB) perustuvat noin neljänkymmenen eri App:n tiedonkeräämiseen ja toiminnallisuuteen. Nämä kaikki koostavat ja rikastavat asiakasdataa. Tämä on alue, jossa myös markkinointikontaktit ja ei- markkinointikontaktit on syytä erottaa toisistaan.
    Raha on listassa tai raha on jumissa listassa - jos maksat sellaisista kontakteista, joita et hyödynnä. Kontaktidatan puhtaus ja oikea luokittelu (listat) on kasvuyrityksen perusta.

  6. Some
    Monikanavaisuus, Inbound markkinointi, Retargeting, mainonta… Mikä on sinun tapasi hyödyntää sisältömarkkinointia näkyy sosiaalisessa mediassa ja portaaliin kertyvässä datassa. Koosta oma räätälöity raportointi.

  7. Email Health
    Uutiskirjeet, automaattiset viestit, ajoitukset ja sisällöt. Sähköpostimarkkinointi on edelleen monelle se tärkein. Pidä huolta terveydestä ja reagoi heti kun mittarit kääntyvät punaiselle. Muista GDPR.

  8. Conversations
    HubSpotin “työpöytä” yhdistää lomakkeet, FB-viestinnän, Chatit ja Botit. Reagoi, siirrä, linkitä sisältöjä ja ole aktiivinen. Jos tämän aktivoit taktisena työmallina, niin hyvä seuraa. Et tarvitse erillisiä härpäkkeitä.

  9. Forms
    Asiakkaan ostopolun tärkein vaihe on se, kun tuntemattomasta syntyy tunnistettu kontakti. Lomakkeet ovat tärkeä  vuorovaikutuksen estäjä tai rakentaja. Suunnittele lomake strategia yhdessä vuorovaikutusmallien kanssa. Siinä on seitsemän eri tasoa. Katso, mitkä lomakkeet toimivat parhaiten ja mitkä ei. Reagoi heti, optimoi. Älä kerää tietoa, mitä et  asiakkaan matkalla tarvitse.

  10. Workflows
    Markkinoinnin automaatio on monelle tärkeä osa digikonseptia ja harvalla se on kunnossa. Automaatio on sisältömarkkinoinnin tuki, myynnin selkäranka ja asiakastyytyväisyyden palvelurobotti. Jos se on viritetty oikein. Seuraa jokaista automaatiota viikottain. Kansiorakenne, nimeäminen ja muistilaput on syytä tehdä  niin,  että tiimin uusin  jäsen ymmärtää, mistä on kysymys.