Ei jätetä jossittelulle sijaa markkinointi- ja myyntikoneessa. Keskitytään ensin asiakasdataan, liikenteeseen ja liideihin. Seuraavaksi sisällön, kampanjoiden ja asiakashankinnan kustannuksien kautta määritellään tavoitteet. Kun mittarit ovat kunnossa, nähdään toimenpiteiden vaikutus ja liikevaihdon kasvupotentiaali. Selvitä Exel-työkirjalla, kuinka valmis olet kasvuun.
Vastaamalla työkirjan kysymyksiin huolella tiedät,
mikä on lähtötasosi tulokselliseen digimarkkinointiin
ja mitä myynnin kasvun esteitä yritykselläsi on.
Samalla näet, missä on parantamisen varaa ja tiedät mihin keskittyä seuraavaksi.
Perusta kuntoon. Millaisia yrityksiä ja asiakkaita palvelemme? Segmentointi ja targetointi sille tasolle, että mahdollistaa liiketoiminnan. Onko hän Avatar vai Persona? Mistä kanavista he löytyvät parhaiten?
Osaatko listata neljä keskeisintä ongelmaa, mitä sinun potentiaalit ja nykyiset asiakkaat haluavat ratkaista? Kuinka olemme kuunnelleet tai kuinka seuraamme asiakkaiden pulssia? Onko meillä näkemys ja kokemus, kuinka asiakkaiden ongelmat ratkaistaan parhaiten?
Kuinka iso on markkina missä toimit ja mikä on sinun osuus? Onko hinnoittelumallit ja tarjousprosessi dokumentoitu? Mikä on asiakashankintahinta ja kolmen vuoden asiakastuotto?
Keskity siihen, kuinka he ostavat. Onko asiakkaan matka kuvattu? Mitä sisältö eri formaateissa tarvitset ostopolulle? Vaiheista ja yhdistä asiakkaan matka eri sisältöihin.
Mihin yrityksen liiketoimintaan liittyvään ongelmaan sinulla on markkinoiden paras ratkaisu? Miten kommunikoit sen kohderyhmäsi päättäjälle muutosmatkana, johon kannattaa tarttua?
Onhan myynnin materiaalit ja prosessi hanskassa? Pystytkö profiloimaan liikenteestä aktiiviset liidit myynnille ja näet ostopolkujen volyymin sekä tulokset? Muista hyödyntää automaatiota.
Hyödynnätkö markkinoinnissa ja myynnissä listaa potentiaalin asiakkaan ostonesteistä? Listaa vaikka 15 sellaista ja niihin vastaukset. Onhan tarjousprosessi 100 % digitaalinen?
Muista optimoida aktiivisesti. Rakennatko ostopolun kokonaisuutena: Ensimmäisestä klikkauksesta kanta-asiakkaaksi? Olethan varmistanut, että mittaristo on selkeä ja ymmärrettävä? Niin tuotettu arvo kuin kustannukset ....
Käytätkö sisältökalenteria vähintään kahden kuukauden aikajaksoissa? Mitkä sisältömarkkinoinnin keinot ja formaatit priorisoit?
Hakusana- ja kilpailija-analyysi tehty? Kanavat optimoitu teemoittain? REMA hyödynnetään ostopolun eri vaiheissa? Pystyt vaihtamaan kanavaa helposti?