Jouni Koistinen 26.12.2020 18:26 11 min read

Hakukoneoptimoi kotisivujen kilpailukyky SEO-strategialla

Hakukoneoptimointi toimii vain jos on hyvää sisältöä. Sisältömarkkinoijan on valittava ne teemat, joiden avainsanoilla haluaa Google-hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Matka hakutuloksiin voi onnistua muutamalla hyvällä blogikirjoituksella  kuukaudessa tai se voi viedä vuosia. SEO-optimointi on reaaliaikaista, joten siihen vaikuttaminen onnistuu oikealla SEO-strategialla ja toimintamallilla.

Lähtötason analysoinnin jälkeen, valitaan teemat joihin keskitytään ja matkan varrella opitaan lisää avainsanoja kilpailijoilta. Sen jälkeen alkaa kohdennettu sisältömarkkinointi teema kerrallaan. SEO-optimointi, linkkien määrä, laadukas sisältö ja liikenteen määrän mittaaminen on valitun strategian konkretisointia. Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä, koska silloin hyvä sisältö toimii tuotteen tai palvelun puhemiehenä potentiaaleille asiakkaille, eikä yrityksen tarvitse ostaa tulevien prospektien huomiota. 

 

Koordinaatiota tarvitaan

Teemme työksemme hakukoneoptimointia, digimarkkinoinnin asiakaspolkuja ja  digimainontaa. Jos hakukoneoptimointi keskittyy vain sisältöteemoihin ja läpinäkyvyys digikampanjoihin eri kanavissa puuttuu, on SEO-optimointi torso. 

Tarvitaan koordinaatiota ja läpinäkyvyyttä valittuihin teemoihin. Siksi langat kannattaa pitää omissa käsissä. Varsinkin, jos liiketoiminnan sisältöteemat edellyttävät asiantuntijuutta.  

Koordinaatiota tarvitaan siihen, että  yrityksen valitsemat teemat ja avainsanat  linkittyvät digikampanjoihin ja -mainontaan. Jos näin on, ollaan oikealla polulla. Myös kehityksen mittaaminen helpottuu ja tehdyistä investoinneista saa paremman kuvan. Onko se ROI vai ROAS? 

MIttarilla ei lopulta ole väliä, jos tuottokertoimet ovat kohdallaan. Kampanjoiden pitäisi tuottaa yli 5X, silloin ollaan kestävän kehityksen tiellä. 

 

Taktiikka ei takaa tuloksia

Itse olen vuosien varrella huomannut, että hakusana-analyysit ja websivujen auditoinnit viedään digi- ja mainostoimistoissa harjoittellijan työpöydälle. Siksi analyysit ovat usein tehty “softalla” ja niistä puuttuu todellinen analyysi ja erityisesti liiketoiminnnan kilpailutilanteen ymmärtäminen. Näitä “auditointeja” en suosittele kenellekkään. 

Ei niissä ole muuta sisältöä kuin myyntipuhe ja käytetyn järjestelmän kautta ajettu vakioraportti pdf-muodossa. Analyysi ja diagnoosi puuttuu!

Erikoistuminen ei aina ole hyvästä. Tiukasti tiettyyn digimarkkinoinnin kanavaan tai taktiikaan erikoistunut toimisto, puhuu vain omista asioistaan. Ei asiakkaan kokonaiskuvasta tai liiketoimintaympäristöstä. 

Ostavan asiakkaan on oltava tarkkana. Erityisesti kaikki “taktiikkakioskit” kannattaa laittaa tarkkailulistalle. Monesti  Facebook -mainonta tai Google -hakusanamainonta johtaa vain teknologiajargoniin. Kun kuulet myyntipuheen, jossa ollaan optimoimassa sinun Wordpress -plugineja ja Google Analyticsin tavoitteita sekä UTM-parametrien tagmanagerointia - älä innostu liikaa.

Esitä kysymys: “Miten tämä lisää meidän liikennettä, liidejä ja asiakashankintaa? Miten ostopolku toimii?  

 

Hakukoneet arvottavat merkityksellisyyden

Websivujen ja kampanjasivujen sisältö elää eri kanavissa ja indeksoituu hakukoneissa merkityksellisyyden perusteella. Joskus näitä algoritmeja on vaikea seurata. Tärkeintä sisältötuotannossa on ymmärtää hakukoneiden rooli. Ne yhdistävät meidän tuottamat sisällöt käytetyn kielen, teemojen ja linkitysten kautta hakukoneiden indeksoimana ja arvottamana kaikkien löydettäväksi. 

Löydettävyys altistaa sisältömme kilpailulle merkityksellisyydestä ja ajankohtaisuudesta. Päästämme irti jokaisesta sanasta, merkistä ja linkistä. Merkityksellisyys ja osuvuus arvotetaan ulkopuolelta ja meidän sisältömme heräävät eloon, kun siihen kohdistuu hakukoneille webselaimessa esitetty kysymys.

Kaikki tehty työ saa maksunsa, jos tuon kysymyksen perusteella tullaan meidän sisältöjen pariin ja vuorovaikutus johtaa ostopolun tavoitteeseen. Onko se hymy, klikkaus, lataus vai kauppa, jää nähtäväksi. 

 

Kun aloitat hakusanaoptimoinnin, muista nämä asiat!

Vain se on olemassa, mikä löytyy hakemalla.
Meillä kaikilla on hyviä ideoita, mutta vain ne, jotka ilmoitetaan mukaan hakusanakilpailuun on olemassa. Jos ideasi, sanasi, kuvasi tai videosi ei löydy hakutuloksista. Se on olemassa vain sinulle ja lähipiirillesi.

Keskity teemoihin ja linkitä avainsanat.
Yksittäinen avainsana ei takaa tuloksia. Teemojen kautta luodaan avainsanojen verkostoja, joita sisäinen linkitys tukee. Kasvava määrä ulkoisia linkkejä sivustollesi lisää merkityksellisyyttä. Siitä Google tykkää!

Hakutulosten ensimmäinen sivu saa tiedonetsijän huomion.
Mieti miten sinä toimit? Kuinka monta hakusivua sinä selaat, kun etsit tietoa? Uskotko mainokseen vai orgaaniseen hakutulokseen? Mitä sinä klikkaat ja miksi?

Auktoriteetti on vain työtä.
Jos haluat olla oman toimialasi edelläkävijä ja auktoriteetti, työtä tekemällä se onnistuu. Kun sisältömarkkinoinnin tavoitteena on tuottaa laadukasta sisältöä, ei voi mennä väärään suuntaan. Sisältömarkkinointi on aikataulu ja resurssikysymys.

Tee kilpailijoista kavereita ja valitse teemasi huolella.
Osa hakukoneoptimointia on kyky valita oikeat “taistelut” ja perehtyä kilpailijoiden SEO-optimointiin huolella. Jatkuva diagnoosi kilpailutilanteesta ja muutoksista pitää vireessä ja fokusoi panostukset.

SEO, SEM, SOME - linkitä taidolla ja tiedolla.
Kokonaiskuvassa eri kanavat, sisällöt sekä ostettu, oma ja ansaittu liikenne sekoittuvat. Vain hyvillä järjestelmillä monitorointi, seuranta ja optimointi onnistuvat. Hyödynnä ennustemalleja ja nosta katse tulevaisuuteen!

Kun sinut löydetään, mitä sitten tapahtuu?
Asiakkaasi ostopolun ensimmäinen klikkaus on silloin tehty, kun hänen esittämänsä kysymyksen perusteella hän tulee kampanjasivullesi. Miten hyödynnät saamasi huomion? Mikä on seuraava looginen askel, minkä ohjaat hänet ottamaan?

 

Olemme digimarkkinoinnin ammattilaisia

Coco Invest Oy on erikoistunut ostopolkujen käsikirjoittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja SEO-optimointiin. Olemme digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. 

Autamme markkinointi- ja myyntijohtoa rakentamaan datakeskeisiä asiakaspolkuja mitattavan asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Näin yritysjohto voi keskittyä liikevaihdon kasvattamiseen ilman pelkoa jatkuvasti kohoavista asiakashankintakustannuksista tai asiakaskadosta. 

Toteutamme hakukoneoptimointia (SEO), digimainonnan kampanjoita (SEM), somemainontaa (SMM), websivujen ja kampanjasivujen suunnittelua sekä Inbound markkinointia. Olemme WIX-, HubSpot- ja SEMrush -partneri.

 

Näin tehdään SEO-strategia ja kotisivujen auditointi 

SEO-optimointia varten pitää ensimmäisenä tehdä hakusanatutkimus. Tämän jälkeen katsotaan avainsanat  ja tunnistetaan pääkilpailijat. Tästä alkaa yrityksen SEO-strategian mallittaminen esim. Kaksi kuukauden kehitysprinttiä, kuusi onlinekokousta strategin kanssa ja kymmeniä raportteja kehityspisteistä ja todo-listoja. Viikottain käymme läpi tehdyt optimoinnit ja nostamme näin viikko viikolta digimarkkinoinnin kilpailukykyä.

 

Hakusanakilpailusta analyysit
Kun oikeat teemat ja avainsanat ovat löytyneet tehdään priorisointi liikennemäärien perusteella. Kaikkiin avainsanoihin ei kannata panostaa. Fokusoidaan vain parhaisiin teemoihin. Jos sinulla on viisi teemaa siihen voi yhteensä kuulua 50-200 avainsanaa.  Tämä on hyvä alku. Tavoite on päästä korkealle Googlen hakutuloksissa. Jotta pääsemme tarkempaan analyysiin tarvitsemme GA - ja GSC -tunnukset. integroimme ne SEMrush-työkaluun.

  • Tehdään lista nykyisistä hakusanoista
  • Tehdään analyysi hakusanakilpailusta ja kilpailija-analyysi
  • Tehdään lista yrityksesi SEO-strategian hakusanateemoista
  • Käynnistetään automaattinen, viikottain toistuva raportointi, jotta voidaan seurata  optimoinnin vaikutusta.
  • Ensimmäinen strategi -online: Hakusanateemoista päättäminen
  • Käynnistetään 1. sprintti - 14 päivää


Kotisivujen auditointi
Analysoimme kotisivujesi rakenteen. Käymme läpi sivuston sisällön ja saat kuntoarvion, kuinka kilpailukykyinen kotisivusi ovat. Raportissa kerromme myös websivujen teknisistä SEO:n virheistä (mm. meta kuvaus, alt-tekstit), varoituksista ja katkenneista linkityksistä. Virheitä korjaamalla rakennamme yhdessä parempaa Google löydettävyyttä ja nostamme kymmeniä prosentteja sivustosi kuntopisteitä.

  • Teemme Site Audit -prosessin ja kotisivujen kuntoarvion
  • Toimitamme raportin virheistä ja korjattavista linkeistä
  • Käynnistämme viikottaisen raportoinnin
  • Toinen strategi -online: Kotisivujen kilpailukyvyn kehittäminen
  • Priorisoidaan ja päivitetään sprintin todo-listaa



Sisältömarkkinoinnin kehittäminen
Hakukonelöydettävyys tehdään laadukkaalla SEO-optimoidulla sisällöllä.
Keskitymme hakusanateemoihin sopivien sisältöjen ideointiin, joilla päästään korkealle hakutuloksiin. Sisällön optimoinnin tavoitteena on löytää liikennettä kasvattavaa sisältöä ja konversio-optimointiin tarvittavia aiheita, otsikkoja ja  sisältöformaatteja sekä laittaa kuntoon sisäinen linkitys jokaisella sivulla.

  • Tehdään Funnel Hacking- prosessi: Mikä toimii markkinoilla ja kilpailijoilla?
  • Raportti SEM mainonnan toimivuudesta
  • Raportti Somemainonnan ja promootion toimivuudesta 
  • Valitaan parhaat sisältöideat tuotantoon tiimille
  • Sisältöjen optimointi  esim. Seo Writing Assistant -ohjelmalla (nykyisen materiaalin optimointi)
  • Kolmas strategi -online: Uusien sisältöteemojen ja nykyisten sisältöjen priorisointi

 

Tekninen optimointi

Websivujen sisällönhallintajärjestelmät vaikuttavat sivustojen löydettävyyteen. Käymme läpi sivustosi  orgaanisia hakutuloksia, sivujen otsikot, Google indeksoitumisen esteitä, nopeutta, luettavuutta hakukoneille ja linkityksiä. Tässä osiossa syvennetään kotisivujen auditoinnin todo-listaa.

  • Käynnistetään tekninen optimointi ja ohjeistetaan tiimi
  • Käynnistetään 2 sprintti, 14 päivää
  • Neljäs strategi -online: Raporttien perusteella valitut kehityskohteet 
  • Priorisoidaan ja päivitetään sprintin todo-listaa



Markkinoinnin 4A luottoluokitus

Arvioidaan yhdessä yrityksesi digikanavien tuottamaa asiakaskokemusta, ostopolkuja, asiakashankintahintaa ja asiakaspysyvyyttä. Käydään läpi Cocon kehittämä liikennevalotesti ja listataan aiheeseen liittyvät kehityspisteet. 

  • Viides strategi -online: Liikennevalotestin tekeminen ja diagnoosi
  • Tekninen optimointi jatkuu

 

SEO-strategian valinnat ja seuraavat askeleet

Olemme tuotteistaneet 90 päivän SEO-strategian kehitysohjelman. Kehitysohjelma päättyy kuudenteen strategi-online tapaamiseen. Viikkoraportteja on läpikäyty viidessä aikaisemmassa tapaamisessa. Nyt on aika tehdä  diagnoosi ja miettiä vastauksia MIKSI-kysymyksiin.

Kootaan plussat ja miinukset. Missä on kehitystä ja mikä on vielä kesken? Onko kotisivujen sisältö kehittynyt? Mitä avainsanoja käytetään, miten ranking on muuttunut? Miten hakusanakilpailu on kehittynyt? Tämän jälkeen päätetään eri osa alueiden toimenpiteistä ja aloitetaan jatkuva hakukoneoptimointi Semrush-työkalulla.

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.