Digistrategin blogi

Kuinka HubSpot -partneri valitaan?

Kuinka HubSpot -partneri valitaan?
6:57

Ensimmäinen vinkki liittyy kopiointiin. Jos kaikki mitä partneri sanoo on käännös tai kopio Hubbarin materiaalista, on se vaaran merkki. Oma osaaminen ja digimarkkinointi on vielä silloin harjoittelijan tasolla ja kehitysvaiheessa. Markkinoita vasta luodataan.

IMG_1763-1

 

Toisaalta onhan se suloista, että innostus on suurempaa kuin osaaminen. Jos olet valmis maksamaan harjoittelujaksosta,  niin eikun vaan ja heikunkeikun. Tyypillisesti se näkyy teemoina niin, että puhutaan Inbound-markkinointi -teemoista  ja korostetaan markkinoinnin automaatiota sekä järjestelmän teknisiä ominaisuuksia. Vaaranpaikka on myös se, jos Hubbari on vain osa portfoliota, joka osataan kyllä, mutta kärkituote on kuitenkin jokin muu esim. Wordpress-sivusto.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Kuinka pitkään olet tehnyt tätä ja millaisilla tuloksilla? Miksi Hubspot sopii meille paremmin, eikä jokin muu järjestelmä?

 

Toinen vinkki liittyy siihen, mitä tarkoittaa partnerin “taso”. Jos on Platinum -partneri se perustuu vuosimyyntiin. Toki pitää olla partnerikoulutus (ostettu HubSpotilta) ja itse työkalu käytössä. Kulta, Platinum, Diamond ja Elite, ei kerro mitään osaamisesta. 

Myyntityön onnistumisesta se kertoo. Kaikki perustuu omaan aktiivisuuteen. Jos osaamista on ja tekee sertifikaatteja sekä osaa digimarkkinoinnin, HubSpot on huipputyökalu siihen. Edellyttäen, että osaa virittää sen asiakkaille oikein. Eli tekstit joissa kerrotaan osaamisen perustuvan Diamond -tasoon, ovat tarua tai totta.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Rakenna meille prosessi ja näkymät meidän dataan siten, että näemme, mitkä sisällöt ja kampanjat tuovat meille eniten rahaa.

 

Kolmas vinkki liittyy prosessiin ja läpinäkyvyyteen. Miten partneri rakentaa teille raportoinnin ja liiketoiminnan mittarit? Vinkkinä tähän on se, ettei siihen tarvita ulkopuolisia härpäkkeitä. On tosi makeita, BI-softia, joiden aktivoimiseen kaikilla on kymmeniä hyviä syitä. Jos niitä tarvitaan, niin aktivoi.

Vaihtoehtona on se, että tämä rakennetaan Hubbarin raportointityökaluilla. Väite huonosta analytiikasta tai raportoinnista on myytti vailla asiantuntemusta. HubSpotin käyttöönotossa minä kytken Google Analyticsin ja Search Consolen Hubbariin ja sen jälkeen analytiikka tapahtuu järjestelmän sisällä. Googlen data tarvitaan, mutta se jalostuu HubSpotissa kokonaan uudelle tasolle.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Näytä meille, kuinka HubSpotin työkaluilla voidaan hoitaa liikkeenjohdon, markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedon tarpeet sekä mittareiden seuranta? Anna myös suositus, mitä kannattaa mitata ja miksi?

 

Varaa aika digistrategilta!

 

Neljäs vinkki liittyy koodaamiseen. Jos partnerisi ei tarjoa sinulle “koodi vapaata” HubSpotin käyttöönottoa, heitä kiinnostaa vain oman työn maksimointi "koodaamisen" peitetarinalla. Vaaran paikka on se, että maksat jostakin sellaisesta tuhansia euroja, minkä partnerisi kuitenkin ostaa alle tuhannella dollarilla valmiina esim. HUB CMS teeman. Se siitä koodaamisesta.

Aika monen suomalaisen partnerin oman websivut on tehty HubSpot markkinapaikan valmiiseen teemaan. Että joo. Se siitä vaativasta teknisestä osaamisesta ja koodaamisesta.  Meidän sivut on tehty teeman pohjalle. Arvioi sinä onko se huono vai ei? Lisäksi jos partnerin omat sivut ei ole tehty HubSpotilta niin,  uskooko partneri silloin itsekkään tuotteeseen tai osaako sitä käyttää?

smartmockups_k6tfzvq0

Hubspot tarjoaa tulevaisuuden vision, jossa Hubbarin CRM järjestelmä on  kasvuhaluisten yritysten globaali ykkösvalinta. Koska Hubbari koodaa itse kaiken mitä myy, tarkoittaa se sitä, että asiakaskokemus ja digin tekemisen pitää olla mahdollisimman helppoa ja intuitiivista. Siis koodi vapaata! Jokaisen HubSpotin ostavan yrityksen tavoite pitää olla oman osaamisen kehittämisessä niin, että kaikki markkinoinnin ja myynnin strateginen, taktinen ja operatiivinen tekeminen onnistuu 100 prosenttisesti Inhouse.

Hyvä testikysymys osaamisesta on: Arvoisa partneri! Miten varmistat meidän koodi vapaan verkkosivujen päivittämisen ja läpinäkyvyyden analytiikkaan sekä kustannustehokkuuden?

 

Erilainen Hubspot partneri

Yhdeksän vuotta HubSpot-partnerina on ollut teknologian osalta hienoa aikaa. Tässä on päässyt tutustumaan yhtiön perustajiin, kehittäjiin, myyjiin ja markkinoijiin. Vuotuiset Bostonin ja Dublinin matkat ovat olleet yhteisöllisesti ja oppimisen kannalta tärkeitä. HubSpot kehittyy koko ajan. Ero kilpailijoihin on kasvanut selvästi ja teknologinen edelläkävijyys sekä kasvava ekosysteemi ovat aidosti läsnä jokaisessa lanseerauksessa. Kiitos Halligan ja kumppanit. Yhteistyö teidän kanssa on ilo ja kunnia!

Coco Invest on erilainen HubSpot -partneri. Me emme myy työtunteja vaan myymme kokemusta, sitoutumista ja läsnäoloa. Meillä työn tekee aina firman paras digimarkkinoinnin ammattilainen. Siksi Tehot irti HubSpotista on suosituin konseptimme. Kokonaisuus syntyy pienistä osista!

Kun on ollut mukana sadan portaalin arjessa on nähnyt paljon hyvää ja harmillisesti samalla liian paljon keskeneräistä. Harva ongelma lopulta liittyy teknologiaan. Kapeikot löytyvät osaamisesta, taktiikoista ja strategiasta. 

Me korostamme “strategia ensin” -ajattelumallia. Se tekee meistä erilaisen. Emme ole kiinnostuneita projektitunneista vaan siitä, että HubSpot käyttäjä saa investoinnista HubSpot teknologiaan, selkeän ja mitattavan katteen. Näillä työkaluilla asiakaskokemus, asiakaspolku, asiakashankintahinta ja asiakasuskollisuus saadaan näkyväksi ja tiedolla johtamisesta tulee arkipäivää. Sitä me tavoittelemme jokaisen asiakkaan kanssa yhdessä.

Kuka on sinun virallinen HubSpot-partneri? Sellaista ei ole, vaikka kuka tahansa niin väittäisi. Ainoa virallinen partneri on HubSpot. Sopimus on tehty aina suoraan HubSpotin kanssa. Kun valitset partnerin, valitset kumppanin käyttöönottoon (Sen tekee aina joko HubSpot tai partneri) sekä tarpeen mukaan jatkuvaan digimarkkinoinnin kehittämiseen. Samalla kun valitset HubSpot-partnerin päätät ,kuka saa lisenssistä provision. Eli se "virallinen partneri", joka sinulle myi HubSpotin ja et enää käytä heidän palvelujaan, eikun käyttöoikeudet  pois ja ulos sinun portaalista. Tämä on myös GDPR-syistä täysin loogista ja tarpeellista. Lisäksi kannattaa olla kriittinen tulosten osalta. Jos digimarkkinointi- ja myynti on pysähtyneessä tilassa  ja tulokset ovat selityksiä ..... Olisiko aika vaihtaa partneria?

 

Recap

Kymmennen vuoden HubSpot kokemus ja yli 25 vuoden digimarkkinoinnin asiantuntemus, päivitettynä koodi vapauteen ja markkinointiteknologia osaamiseen sekä kykyyn käsikirjoittaa digitaalisia ostopolkuja kanava ja formaatti riippumattomasti…..

Miten niin muka erilainen?