Jouni Koistinen 27.8.2021 11:41 6 min read

Kuinka HubSpot -partneri valitaan?

Ensimmäinen vinkki liittyy kopiointiin. Jos kaikki mitä partneri sanoo on käännös tai kopio Hubbarin materiaalista, on se vaaran merkki. Oma osaaminen ja digimarkkinointi on vielä silloin harjoittelijan tasolla ja kehitysvaiheessa. Markkinoita vasta luodataan.

Toisaalta onhan se suloista, että innostus on suurempaa kuin osaaminen. Jos olet valmis maksamaan harjoittelujaksosta,  niin eikun vaan ja heikunkeikun. Tyypillisesti se näkyy teemoina niin, että puhutaan Inbound Markkinointi -teemoista  ja korostetaan markkinoinnin automaatiota sekä järjestelmän teknisiä ominaisuuksia. Vaaranpaikka on myös se, jos Hubbari on vain osa portfoliota, joka osataan kyllä, mutta kärkituote on kuitenkin jokin muu esim. Wordpress-sivusto.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Kuinka pitkään olet tehnyt tätä ja millaisilla tuloksilla? Miksi Hubspot sopii meille eikä jokin muu järjestelmä?

 

Toinen vinkki liittyy siihen, mitä tarkoittaa partnerin “taso”. Jos on kultapartneri, kuten me nyt, se perustuu myyntiin. Toki pitää olla partnerikoulutus (ostettu HubSpotilta) ja itse työkalu käytössä. Kulta, Platinum, Diamond ja Elite, ei kerro mitään osaamisesta. 

Myyntityön onnistumisesta se kertoo. Kaikki perustuu omaan aktiivisuuteen. Jos osaamista on ja tekee sertifikaatteja sekä osaa digimarkkinoinnin, HubSpot on huipputyökalu siihen. Edellyttäen, että osaa virittää sen asiakkaille oikein. Eli tekstit joissa kerrotaan osaamisen perustuvan Diamond -tasoon, ovat tarua tai totta.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Rakenna meille prosessi ja näkymät Hubbariin siten, että näemme, mitkä sisällöt ja kampanjat tuovat meille eniten rahaa.

 

Kolmas vinkki liittyy prosessiin ja läpinäkyvyyteen. Miten partneri rakentaa teille raportoinnin ja liiketoiminnan mittarit? Vinkkinä tähän on se, ettei siihen tarvita ulkopuolisia härpäkkeitä. On tosi makeita, BI-softia, joiden aktivoimiseen kaikilla on kymmeniä hyviä syitä. Jos niitä tarvitaan, niin aktivoi.

Vaihtoehtona on se, että tämä rakennetaan Hubbarin raportointityökaluilla. Väite huonosta analytiikasta tai raportoinnista on myytti vailla asiantuntemusta. HubSpotin käyttöönotossa minä kytken Google Analyticsin ja Search Consolen Hubbariin ja sen jälkeen analytiikka tapahtuu järjestelmän sisällä. Googlen data tarvitaan, mutta se jalostuu HubSpotissa kokonaan uudelle tasolle.

Hyvä testikysymys osaamisesta on tämä: Arvoisa partneri! Näytä meille, kuinka HubSpotin työkaluilla voidaan hoitaa liikkeenjohdon, markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedontarpeet sekä mittareiden seuranta? Anna myös suositus, mitä kannattaa mitata ja miksi?

 

Neljäs vinkki liittyy koodaamiseen. Jos partnerisi ei tarjoa sinulle “koodi vapaata” HubSpotin käyttöönottoa, heitä kiinnostaa vain oman työn maksimointi "koodamisen" peitetarinalla. Vaaran paikka on se, että maksat jostakin sellaisesta tuhansia euroja, minkä partnerisi kuitenkin ostaa alle tuhannella dollarilla valmiina esim. HUB CMS teeman. Se siitä koodamisesta.

PS. Aika monen suomalaisen partnerin oman websivut on tehty HubSpot markkinapaikan valmiiseen teemaan. Että joo. Se siitä vaativasta teknisestä osaamisesta ja koodaamisesta.  Lisäksi jos partnerin omat sivut ei ole tehty HubSpotilta niin,  uskooko partneri silloin itsekkään tuotteeseen tai osaako sitä käyttää?

Hubspot tarjoaa tulevaisuuden vision, jossa Hubbarin CRM järjestelmä on  kasvuhaluisten yritysten globaali ykkösvalinta. Koska Hubbari koodaa itse kaiken mitä myy, tarkoittaa se sitä, että asiakaskokemus ja digin tekemisen pitää olla mahdollisimman helppoa ja intuitiivista. Siis koodi vapaata!

Hyvä testikysymys osaamisesta on: Arvoisa partneri! Miten varmistat meidän koodi vapaan oppimisen ja läpinäkyvyyden sekä kustannustehokkuuden?

 

Erilainen Hubspot partneri

Yhdeksän vuotta Hubspot partnerina on ollut teknologian osalta hienoa aikaa. Tässä on päässyt tutustumaan yhtiön perustajiin, kehittäjiin, myyjiin ja markkinoijiin. Vuotuiset Bostonin ja Dublinin matkat ovat olleet yhteisöllisesti ja oppimisen kannalta tärkeitä. HubSpot kehittyy koko ajan. Ero kilpailijoihin on kasvanut selvästi ja teknologinen edelläkävijyys sekä kasvava ekosysteemi on aidosti läsnä jokaisessa lanseerauksessa. Kiitos Halligan ja kumppanit. Yhteistyö teidän kanssa on ilo ja kunnia!

Coco Invest on erilainen HubSpot -partneri. Me emme myy työtunteja vaan myymme kokemusta, sitoutumista ja läsnäoloa. Meillä työn tekee aina firman paras digimarkkinoinnin ammattilainen. Siksi Digistrategi palveluna on suosituin konseptimme. 

Kun on ollut mukana sadan portaalin arjessa on nähnyt paljon hyvää ja harmillisesti samalla liian paljon keskeneräistä. Harva ongelma lopulta liittyy teknologiaan. Kapeikot löytyvät osaamisesta, taktiikoista ja strategiasta. 

Me korostamme “strategia ensin” -ajattelumallia. Se tekee meistä erilaisen. Emme ole kiinnostuneita projektitunneista vaan siitä, että HubSpot käyttäjä saa investoinnista HubSpot teknologiaan, selkeän ja mitattavan katteen. Näillä työkaluilla asiakaskokemus, asiakaspolku, asiakashankintahinta ja asiakasuskollisuus saadaan näkyväksi ja tiedolla johtamisesta tulee arkipäivää. Sitä me tavoittelemme jokaisen asiakkaan kanssa yhdessä.

 

Recap

Yhdeksän vuoden HubSpot kokemus ja yli 20 vuoden digimarkkinoinnin asiantuntemus, päivitettynä koodi vapauteen ja markkinointiteknologia osaamiseen sekä kykyyn käsikirjoittaa digitaalisia asiakaspolkuja kanava ja formaatti riippumattomasti…..

Miten niin muka erilainen?

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.