Jouni Koistinen 16.9.2021 11:30 5 min read

Digistrategin työviikko - hakukoneoptimointi ja asiakaskokemus

12 Digistrategi palveluna asiakaskohtaamista, kaksi online-streamiä, kaksi puhelinpalaveria
70% työviikosta meni asiakastyössä
5% omassa markkinointi- ja myyntityössä
5%  sisältömarkkinointia: Streamit, blogit, some
20% Teknologia uutuuden: HubSpot & SEMrush treenausta

 

Maanantai
Lentävä lähtö viikkoon. Aamupäivän aikana jo kolme digistrategi palveluna asiakaspalaveria,  B2C ja B2B asiakkaita. SEO-viikko selvästi tulossa. Jokaisessa  palaverissa hakukoneoptimoinnin taktisia ja operatiivisia kysymyksiä. Onneksi seuraan kaikkia asiakkaita SEMrush -työkalulla. Löysimme nopeasti yhdessä TODO-listan, jolla hakukoneoptimointia tarkennettiin. Kesä on selvästi päättynyt. Kiihtyvä kilpailu muuttaa positioita jo viikon aikana. Nyt pitää tehdä selvästi enemmän sisältöä, jotta pysyy vauhdissa mukana. Mittareissa selkeä nytkähdys ylöspäin. 80%:n raja lähenee. 

Maanantaina luon kokonaiskuvan työviikosta. Otin valmisteluun kaksi asiakasta, joiden kanssa huomenna starttipalaverit: HubSpot portaalin analyysit ja SEMrush -aktivointi. Kesän päättyminen näkyy myös siinä, että napsautin kolme tarjousta liikenteeseen. Iltapäivän puolella oman somen teemoittelu ja postaukset kuntoon. Loin HubSpotin kautta kolmelle kanavalla postaukset alla puolessa tunnissa.  Tämän viikon tarinat on nyt ajastettu ja paketissa. Tämän viikon tavoite on saitin liikenteen lisääminen pillarsivuille. Keskustelu avaukset ja videot jätän ensi viikolle.

 

Tiistai

Kolme asiakaspalaveria. Kaikki Digistrategi palveluna, joista yksi uusi teollisuusyritys. Kiva välillä pohtia tuotannollisia kysymyksiä mm.  hiilineutraali ja vastuullisuus! Mukava ja haastava startti. Iltapäivällä otin valmisteluun ja piirsin laajan verkkouudistuksen rakenteen  ja hahmottelin  Pillarpage -strategian. Monikielinen toteutus tulossa. Luonnollisesti  koodi vapaasti ja GDD -prosessilla. Loppuillan keskityin cemrush-mallituksiin,  jotta saa markkinasta vähän parempaa ymmärrystä ja tunnistan kilpailijoiden digistrategioita. Kävin läpi viikon kaikki asiakkaat. Daa, daa, dataa ….

 

Keskiviikko

Kolme on tämän viikon vakio. Kaksi asiakastapaamista ja yksi myyntineuvottelu. Kauppoja ei tullut, mutta hyvän ja innostavan keskustelun polveillessa pohdittiin mm. usalaisen ja suomalaisen markkinoinnin eroja, Hubbarin käytön monipuolistamista ja tehtiin digistrategian liikennevalotesti sekä Website Grader. Päivän päätteeksi uuden asiakkaan perusvalmistelut: Google analytics, Search Console, Semrush raportit ym. Illalla tämän blogin kirjoittelua ja oman syksyn markkinoinnin säätämistä. Blogi-ideoita on just nyt enemmän kuin mitä olen ehtinyt kirjoittamaan. Jaksaa, jaksaa ...

 

Torstai

Aamu alkoi Digituottamaan - YouTube ja Facebook  streamillä Villen kanssa. Teemana oli miten digitaalisen asiakaspolun perusta rakennetaan. No hyvinhän se rakentuu, kun mennään perusta edellä puuhun. YouTube löytyy täältä. Kaksi asiakas onlinea, joista toinen uuden asiakkaan starttipalaveri. Liikennevalotesti ja millä tasolla ollaan. TODO-listan hahmottamista ja nykytilan perkaamista. Normipäivä.

Tekninen Hubspot CMS selvittely ja miten migraation jälkeen saadaan HubSpot -verkkosivujen optimointi 100% maaliin. Ratkaisu on näkyvissä. Vaihtoehtojen rajaamista ja päätöksiä.

Iltapäivällä käytiin omia myyntitavoitteita läpi  ja tehtiin tiimin kanssa tilannearvio. Tavoitteiden mukaan on vuosi 2021 mennyt. Tarjouskanta poikkeuksellisen suuri ja markkina vasta virkistymässä. Kulta Partneriksi tuleminen on huomattu ja kysyntä on sen mukaista.

 

Perjantai

SEO ei ole sattumaa, on nyt nähtävissä YOUTUbe-kanavalla. Aamunavaus tehty. Viikko alkoi SEO-teemoilla, mutta kääntyi loppuviikkoa kohti asiakaskokemus keskusteluiksi. Kohtaamiset somessa, verkkosivuilla ja  mainoksissa ovat investointeja asiakaskokemukseen. Monen kanssa pohdittiin, miten sitä voi parhaiten mitata? Mikä on asiakashankintahinta ja oikea asiakaspolku?

Viikon viimeiset neljä asiakastapaamista ovat nyt paketissa. Leila mukana kahdessa palaverissa tekstin kirjoittajana: botteja ja myyntikirjeitä. Hyvä fiilis tästä viikosta. Viikonlopuksi jäi HubSpotin tuoteuutuudet ja semrassausta.  Kiitos kaikille asiakkaille. Eteenpäin mennään askel kerrallaan joka viikko.

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.