Share this
Näin rakennat automaattisen ABM-järjestelmän, joka tuottaa kasvua
ByJouni Koistinen 16.10.2025 22:22
Yrityksen kasvu ei synny yksittäisistä kampanjoista, vaan yhtenäisestä myynnin ja markkinoinnin järjestelmästä, Go-To-Market -mallista, joka toimii automaattisesti ja mittaa tuloksia reaaliajassa. Kun hyödynnät HubSpotin työkaluja, jopa 50 % koko myynnin ja markkinoinnin prosessista voidaan automatisoida ilman, että asiakaskokemus kärsii. Tässä konkreettiset vaiheet, miten rakennat tämän järjestelmän HubSpotissa.
Vaihe 1: Kohdelistat oikeista signaaleista
Unohda staattiset Excel-listat ja kylmädata. ABM-järjestelmä perustuu todellisiin ostosignaaleihin ja yrityksen tilanteeseen.
HubSpotissa tämä tarkoittaa:
-
Älykkäät kohdelistat, jotka päivittyvät automaattisesti yrityksen kasvun, toimialan ja käyttäytymisen mukaan ostoaikomusten ja vierailujen kautta.
-
Liidien keruu monista lähteistä (verkkosivut, mainonta, tapahtumat, uutiskirjeet)
-
Mainontakohdennus suoraan listoilta LinkedIniin ja Facebookiin
Tuloksena myynnillä on aina ajantasainen lista yrityksistä, joilla on todellinen ostoaikeus.
Vaihe 2: Liidien pisteytys ja oikea ohjaus
Hyvä liidi ei ole vain yhteystieto. Se on ostosignaali.
HubSpotin liidien pisteytys (lead scoring) mahdollistaa sen, että:
-
Korkean sopivuuden liidit siirtyvät myyjälle heti
-
Keskitasoiset liidit jatkavat automaattiseen sähköpostiviestintään
-
Matalan sopivuuden liidit poistuvat automaattisesti jatkokäsittelystä
Näin myynti käyttää aikansa vain niihin liideihin, joilla on todennäköisyys tuottaa kauppaa.
Vaihe 3: Personoitu viestintä asiakkaan vaiheeseen
Automaattinen viestintä ei tarkoita geneerisiä viestejä.
HubSpotin älykkäät työnkulut (Workflows) ja Smart Content mahdollistavat, että:
-
Viestit ja tarjoukset mukautuvat asiakkaan roolin ja toimialan mukaan
-
Sähköpostit, verkkosivujen sisältö ja mainokset päivittyvät käyttäytymisen perusteella
-
Liidit siirtyvät automaattisesti oikeaan myyntivaiheeseen
Lopputulos: asiakkaalle syntyy tunne, että viestintä on juuri hänelle tehty.
Vaihe 4: CRM-tiedot pysyvät kunnossa ilman käsityötä
Liiketoiminnan ohjaus perustuu dataan, mutta vain, jos se on oikein.
HubSpotin Data Hubin automaatiot pitävät CRM:n ajan tasalla:
-
Duplikaatit poistuvat automaattisesti
-
Yrityksen perustiedot (koko, henkilöstömäärä, teknologiat) päivittyvät
-
Liidien lähteet ja kampanjat linkittyvät suoraan myyntiputkeen
CRM pysyy kunnossa ilman, että kukaan käyttää siihen aikaa.
Vaihe 5: Myynnin kontaktit ja jatkoseuranta automaattisesti
HubSpotin Sarjat tekevät myynnistä järjestelmällistä:
-
Ensimmäinen viesti lähtee heti liidin rekisteröidyttyä
-
Jos vastausta ei tule, järjestelmä lähettää automaattisen jatkoviestin tai LinkedIn-pyynnön
-
Kun asiakas reagoi, automaatio pysähtyy ja myyjä saa ilmoituksen
Näin myynti toimii yhtenäisen prosessin mukaan, ilman manuaalista seurantalistaa.
Vaihe 6: Sisällöt ja kampanjat mittakaavassa
Hyvä sisältö ei synny sattumalta, vaan järjestelmästä.
HubSpotin Content Hub & Remix ja Marketing Studio auttavat rakentamaan jatkuvaa näkyvyyttä:
-
Blogit ja laskeutumissivut muodostavat yhden sisällönkoneen
-
Järjestelmä seuraa, mitkä aiheet tuottavat eniten liikennettä ja liidejä
-
Kampanjat ja artikkelit linkittyvät suoraan myyntiputkeen ja tuloksiin
Vaihe 7: ABM tukee myös rekrytointia ja kumppanuuksia
ABM ei rajoitu myyntiin. Samaa logiikkaa voidaan hyödyntää myös osaajien ja kumppaneiden hankintaan:
-
Kohdelistat potentiaalisista työntekijöistä tai yhteistyökumppaneista
-
Personoitu viestintä eri segmenteille
-
Jatkuva seuranta siitä, kuka on reagoinut ja milloin
HubSpotin automaatiot tekevät tästä osan samaa kokonaisuutta.
Vaihe 8: Johda GTM-prosessia datalla
Lopuksi kaikki yhdistyy yhteiseen raportointinäkymään, josta näet:
-
Kampanjoiden tuoton (ROI)
-
Liidien lähteet ja konversiopolut
-
Myyntiputken nopeuden
-
Asiakasuskollisuuden (Customer Health Score)
Kun markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu toimivat yhdellä datalla, kasvu ei perustu enää arvauksiin, vaan todelliseen näkyvyyteen.
ABM-järjestelmä on kasvun selkäranka
Automaattinen ABM-järjestelmä yhdistää strategian, datan ja ihmiset:
-
Kohdelistat tuottavat signaaleja
-
Automaatio ohjaa liidit oikeaan vaiheeseen
-
CRM pysyy kunnossa
-
Myynti toimii tehokkaasti ja sisältö tukee joka vaihetta
Tuloksena syntyy mitattava, jatkuva kasvuprosessi, ei yksittäinen kampanja.
Haluatko nähdä, miltä tämä näyttää käytännössä HubSpotissa?
👉 Pyydä Cocon digistrategin demo ja rakennetaan automaattinen ABM-järjestelmä, joka tuottaa kasvua.
Share this
- lokakuu 2025 (7)
- syyskuu 2025 (8)
- elokuu 2025 (10)
- heinäkuu 2025 (9)
- kesäkuu 2025 (1)
- toukokuu 2025 (7)
- huhtikuu 2025 (3)
- maaliskuu 2025 (1)
- joulukuu 2024 (1)
- marraskuu 2024 (2)
- lokakuu 2024 (1)
- syyskuu 2024 (2)
- lokakuu 2023 (1)
- syyskuu 2023 (1)
- elokuu 2023 (2)
- heinäkuu 2023 (6)
- huhtikuu 2023 (3)
- maaliskuu 2023 (1)
- toukokuu 2022 (1)
- huhtikuu 2022 (1)
- tammikuu 2022 (3)
- marraskuu 2021 (3)
- syyskuu 2021 (1)
- elokuu 2021 (3)
- toukokuu 2021 (1)
- huhtikuu 2021 (1)
- joulukuu 2020 (5)
- marraskuu 2020 (7)