Jouni Koistinen 27.12.2020 9:12 6 min read

Digimarkkinoinnin kilpailukyky ja neljä tasoa

Millä tasolla olet nyt ja mille tasolle haluat nousta? Lähtötaso on tiedettävä. Ilman sitä, ei voi nousta seuraavalle tasolle. Tee "DIGITESTI" Niin tiedät missä olet nyt ja millainen matka on tiedossa, kun haluat nousta seuraavalle tasolle.

 

Miten yritys tietää, millä tasolla digimarkkinointi on nyt?

Data sen kertoo. Katso omaa dataa ja vastaa seuraavaan kysymykseen: Mitä seuraat säännöllisesti, mitä ymmärrät ja mitä et? Mihin viimeksi reagoit, kun huomasit muutoksen datassa?  

Analytiikka kertoo, mitä on jo tapahtunut. Pohditko, mitä voisi tapahtua seuraavaksi? Jos datan kautta et tee ennusteita tulevasta, katsot tällä hetkellä vain peräpeiliin. 

Silloin olet tasolla, jota kutsun websivumarkkinoija -tasoksi. Digimarkkinointisi on käytännössä analytiikkaa websivuista. Resurssit ja kehitysideat keskittyvät verkkosivuihin ja sen ympärillä oleviin teknologisiin ja sisällöllisiin haasteisiin. Tyypillisesti kuulen yrityksiltä, että ei ole resursseja laaadukkaaseen sisältöön tai SEO-optimointiin, koska koodaaminen vie suurimman osan budjetista.

Secret 1. = laitetaan data kuntoon: Kotisivujen analytiikka, teemat ja avaisanat ja löydettävyys eli SEO.  Analysoidaan missä kilpailussa olet mukana, mitkä ovat ne oikeat kehityskohteet. Mihin investoit nyt ja miten pärjäät jatkossa paremmin? Datakeskeisyys ja hakukoneoptimointi mahdollistaa nousun seuraavalle tasolle. Kiinnität jatkossa enemmän huomiota sisältöön. Se mahdollistaa tason nostamisen.

Mietitkö digimarkkinoinnissa, mitä kontaktille tapahtuu ostopolulla seuraavaksi ja mitä sinun pitäisi tehdä, auttaaksesi häntä seuraavan askeleen ottamisessa?

Jos tätä mietit, olet siirtynyt seuraavalle tasolle. Kutsun tätä tasoa digimarkkinoija -tasoksi. Digimarkkinoija laajentaa katseensa websivuista muihin kanaviin. Sivuston sisältöön panostaminen on itsestäänselvyys. Lisäksi monikanavaisuus aktivoi tekemään hyvää sisältöä. 

Nyt tarvitaan sisältösuunnitelma ja siihen riittävät resurssit. Blogi kuukaudessa ei riitä vaan somepromootiota pitää pyöräyttää 12 - 24 kertaa viikossa. Sisältöjen syndikointia tulee tehdä eri kanavien välillä aktiivisesti. Digimarkkinoija haluaa ratkaista asiakkaansa ostopolun. Hän hyödyntää monipuolisesti digitaalisen markkinoinin keinovalikoimaan tuotteen tai palvelun markkinoinnissa.

Digimarkkinoija on ymmärtänyt ostopolkujen voiman ja merkityksen. Sosiaalinen media ja sen tarjoamat kohderyhmät kiinnostavat.  Samoin adwords-kampanjat sekä hakukoneoptimointi löytävät  roolinsa markkinointipaletissa.

Mitä pitäisi tehdä -kysymykset aktivoivat tekemistä, markkinointikanavia ja strategiaa. Tällä tasolla pitää tehdä diagnostiikkaa eli vastata kysymykseen: MIKSI? Osaatko hahmottaa digimarkkinoinnissa vastauksen tähän kysymykseen:

Miksi tämä toimii, niin kuin se tekee? 

Kun osaat vastata. Olet nousukiidossa seuraavalle tasolle. Teit juuri ensimmäisen synteesin eli yhdistit data analytiikan, diagnostiikan ja ennustemallin. Tämä mahdollistaa luovuuden ja strategisen ajattelun.

Secret 2. = asiakaskokemus kuntoon. Kokemus syntyy tarinoista, ostopoluista ja selkeistä tarjouksista. Matka tasolle kolme voi alkaa. Analytiikka auttaa, kun tulkinnan tekee huolella.

Kun olet seuraavalla, kasvumarkkinoija -tasolla, osaat ajatella innovaatioiden ja systeemien kautta.  Tiedät, että kädet ei pelkästään riitä. Tarvitaan ekosysteemi ja kyky ajatella eri tavalla. Erottua ja haastaa markkinoita. 

Fokuksesi on Growth Marketing ja Funnel Hacking. Tällä tasolla investoidaan tuloksiin. Nyt ei enää osteta avaimet käteen -palveluita vaan tehdään huippuun viritetyllä in house -tiimillä tulosta.

Secret 3. laitetaan kuntoon eli optimoidaan sitä, mikä tuottaa parhaiten! Nyt johdat itse selkeällä digistrategialla. Et ulkoista vastuuta. Kasvumarkkinointi edellyttää systeemisen innovaatiorakenteen. Osat vahvistavat ja katalysoivat toisiaan. Systeemin osia muokataan, yhdistellään ja tehdään yhteinen alusta. 

Digitaalinen markkinointi on nyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn parantamista eri osa alueilla. Yrityksesi johtaa digimarkkinointia ja olet löytänyt parhaat tavat auttaa asiakastasi ostopolun kaikissa vaiheissa.

Nelostaso on Rakettimarkkinoija eli oman toimialansa Tesla. Oman kasvunsa tekijä ja markkinoiden muuttaja. Olen rehellinen. Teitä en voi auttaa. Te pärjäätte ja menette omia latuja eteenpäin. Kunnes tulee uusi trendi:)

tasokuva digimarkkinoinnista

Kuinka paljon paikallaan oleminen ja huono kilpailukyky maksaa?

Jos et halua nousta seuraavalle tasolle, se on ok. Jos haluat nostaa tasoa investoi Digistrategi palveluna konseptiin.

Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana saat selkeän kuvan sudenkuopista ja kuinka, pala palalta rakennamme yrityksesi digimarkkinoinnin kuntoon ja nostat tasoa.

En suosittele paikalleen jäämistä, se maksaa eniten. Markkinoinnin korjausvelka kasvaa koko ajan.

Vaihda suunta ja tutustu Digistrategi palveluna - toimintamalliin. Nostetaan yrityksesi kilpailukyky seuraavalle tasolle yhdessä, askel kerrallaan.



avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.