Digistrategin blogi

Modernin digimarkkinoinnin ja -myynnin tarina

Olen tehnyt markkinointia ja myyntiä yli 30 vuotta.  Muutos on ollut valtava. Ennen me luimme sisällöt ja tilasimme mediat kotiin. Nyt  me voimme itse luoda oman median ja tulla aktiivisesti esille eri kanavissa. Mieletön muutos! Ennen media tuli kotiin, nyt me luodaan omaa mediaa kotona. Moderni digimarkkinointi syttyy, palaa ja roihuaa meidän omista tarinoista.

IMG_3120

 

Mikä oli se seinä mihin törmäsin?

Digimarkkinointia olen tehnyt koko sen ajan, kun meillä on ollut internetti. Kun yritykset heräsivät mukaan ja oli 2000-luvun alussa se kotisivubuumi, olimme hereillä. Meillä oli parhaimmillaan yli 150 serveriasiakasta ja oma CMS. Nimi oli enteellisesti Digitime.

- Silloin törmäsin vahvasti siihen, että kaikki katsoo vain  analytiikkaa ja taaksepäin. Itse halusin etsiä ja löytää työtavat ja taktiikat, joilla voi katsoa eteenpäin.  Luoda ennustettavuutta markkinointiin, dataan ja sitä kautta tuloksia.

Silloin löysin markkinoinnin automaation. Tämä oli 15 vuotta sitten. Palkkasin heti tiimin kehittämään ja tutkimaan näitä järjestelmiä. Kysymys oli: Toimiiko tämä Suomessa?
Onneksi löytyi ne helmet, jotka toimivat vielä tänäkin päivänä. Niin Suomessa kuin maailmalla. Siitä alkaen olen keskittynyt vain digimarkkinointiin ja -myyntiin sekä markkinoinnin automaatioon.

 

Mikä oivallus antoi uuden suunnan?

Digitalisaatiota kuvataan mielikuvilla: kanavien nopeus, teknologian kehitys ja megatrendin edelläkävijyys. Monelle yritykselle nämä saattavat olla liian suuria untuvapilviä tai “utsjokikevo” -osastoa. 

Yrityksien tarve digimarkkinointiin on paljon  konkreettisempi. Yritykset haluavat tietää: miksi, mitä  ja miten digimarkkinointia ja -myyntiä tehdään. Tavoitteiden  pitää olla realistisia ja mitattavissa. Pitää olla vastaus kysymykseen, mitä minä saan jos investoin kymmenentuhatta? Digituottamaan työkirjaa lähdin tekemään tästä näkökulmasta. Työkirja on konkreettinen kuvaus ja askelmerkit uusien asiakkaiden hankintaan ja heille palvelujen myymiseen.



Mikä on tavoite ja suunta

Minusta jokaisen yrittäjän ja markkinoijan on ymmärrettävä kokonaisuus. Pitää tunnistaa, millä tasolla on nyt ja tehtävä seuraavat askelmerkit. Hommat pitää olla sillä tasolla hallussa, että pystyy johtamaan. Oma taso, Oma data, omat kanavat ja oma sisältö pitää olla hanskassa. Se on rule number one!

Kakkosena on selkeä suhde teknologiaan. Näistä härpäkkeistä pitää osata valita, mikä toimii minulle ja meidän tavalle tehdä  markkinointia ja myyntiä. Markkinointia ei voi ulkoistaa järjestelmille, vaan niiden avulla vivutetaan oman yrityksen palveluja ja tuotteita uudelle tasolle. Se pitää tehdä  24/7.

Mitattavuus on super tärkeää. Sillä jos investoi digimarkkinointiin ja ei tiedä tuleeko rahat takaisin 3, 5 tai 10 - kertaisena, on tuuliajolla. Digimarkkinointi tuottaa, kun saa mitattavia tuloksia.

  • Jos 3 x tuotto, mieti ja pysähdy hetkeksi.
  • Jos 5 x olet löytänyt oikean suunnan.
  • Jos 10 x  palkkaa kylän kaikki myyjät!