Jouni Koistinen 7.8.2021 13:08 10 min read

Myyntivalmiit kotisivut HubSpotilla tuottavat liidejä

Ihan ensimmäinen kysymys on: Tarvitaanko enää kotisivuja? Investointi väärään markkinointiteknilogiaan saattaa tehdä  verkkosivuista  “Last Season” -jutun. Toisaalta mehän halutaan tehdä digitaalista markkinointia tuloksellisesti. Eikö?

Perinteiset verkkosivuprojektit estävät tehokkaan digimarkkinoinnin. Probleema tulee siitä, että yrityksen tarmo kiinnittyy liikaa kysymyksiin: Millaisia me ollaan ja näytetään, mitä me halutaan sanoa? Miten koodataan?  Millainen navigaatio, kuvat ja värit ….

Liikaa mietitään “viiden perusasian -navigointia” ja selitellään itselle, että kun verkkosivut on saatu tehtyä, niin sitten voidaan aloittaa markkinointi. Tämä on juuri se “ansa” johon kotisivumarkkinoija putoaa. 

Rakennetaan omaa visioita navigaation kautta, mutta testataan se markkinoilla vasta, kun se on “valmis”.  Sorry, ei toimi. Lisäksi todellinen analyysi siitä, missä halutaan olla kilpailijoita parempia ja tullaan löydetyksi oikeilla avainsanoilla, jää tekemättä.

 

Koodi vapaa vai -vanki?

Kotisivuprojekteihin mennään “koodi” edellä. Se on toinen ansa. Kun koodarit puheissaan kertovat markkinoijille, millainen lomake on mahdollista, millainen metatieto mihinkin laitetaan (ja he kopioivat aina saman) ja sitten kertovat kuinka paljon lisäaikaa mobiilioptimointi vie ja kuinka blogien kategoriat toimivat “tällä”-koodilla parhaiten. Silloin markkinoija on pelattu pihalle ja markkinoille meno keskeytyy. 

Kaikki, jotka puhuvat avoimen lähdekoodin -ratkaisuista sanovat ääneen sen, että kukaan ei vastaa lopputuloksesta. Tai tarkemmin. Se mitä saat riippuu siitä, miten avoimen koodin -yhteisön koodia kodarisi käyttää. Sinä maksat muutoksien riskeistä, kun joku koodari päivittää uusimman version tai versio päivittää järjestelmän ja koodarin.

Koodaaminen (esim. WordPress) vie markkinoijan “starttivuoden” vuosibudjetista kymmeniä prosentteja. Tyypillinen WP-saittiprojekti lähtee liikkeelle 15.000 EUR budjetilla. Siihen, sitten tulee ylläpidot ja jatkuvan korjailun kustannukset. 

Tästä noustaan ensimmäisen vuoden tasolla monesti 20-30.000 EUR haarukkaan. Myyntipuheissa on luvattu, että kuukausihinnalla 500-2000 EUR jatkossa (seuraava vuosi) pystytään tukemaan asiakasta “digimarkkinoinnissa”. Mutta käytännössä  hoidetaan vain jatkuvan korjailun kustannuksia ja websivuja. Ei markkinointia.

Koska bugeja, plugeja ja päivityksiä riittää. Digitaalinen markkinointi ei kehity vain koodaamalla. Tarvitaan niitä markkinointitekoja!

Toki ollaan avoimessa järjestelmässä. Jos siitä on halukas maksamaan ja odottamaan markkinoille pääsyä, niin antaa palaa vaan. 

Jos vuosibudjetti digiin on alle 100.000 EUR, niin kuinka paljon kotisivut vie koko kakusta? HUOM! Vielä ei ole puhuttu sanallakaan sisällöstä, ostopoluista, analytiikasta, mittareista tai kanavista. Mikä niiden osuus on vuosibudjetista?

WP on minulle Last Season, jos siihen pitää ostaa ylläpito ja tekeminen ulkopuolelta. Kaikkeen markkinointiin tulee silloin “koodaamisviive” ja se ei palvele modernin digimarkkinoinnin dynamiikkaa, nopeutta ja läsnäoloa. 

Jos osaat itse WP-koodaamisen, sinulla on pieni mahdollisuus onnistua digimarkkinoinnissa. Ehdoksi tulee silloinkin, että kaikki varsinaiset digimarkkinoinnin työkalut pitää kerätä muista  järjestelmistä eli niistä,  jotka integroituvat WP-maailmaan. 

Kysymys: Miksi siis tarvitset WP:tä? Eikö voisi lähteä liikkeelle digimarkkinoinnin tekemisestä eikä koodaamisesta? Koodi vapaa vai vanki? Valinta on sinun. 

 

Websivumarkkinoijan valinnat

Ensiksi tuo budjetointi. Jos haluat olla websivumarkkinoija. Ja haluat ne kotisivut. Enkä saa sinua muuttamaan mieltäsi, suosittelen seuraavaa:

Fakta on tämä: Digimarkkinointi on teknologiaa ja ekosyteemiä. Siksi olen ottanut periaatteeksi, että se teknologia, jota myyn, konsultoin tai käytän on koodi vapaata ja osaan sitä käyttää itsenäisesti sekä tukea asiakasta ostopolkujen rakentamisessa ja käsikirjoittamisessa. 

Silloin valitsen työkaluksi sellaisen, joka on alustana digimarkkinointiin suunniteltu, monipuolinen ja skaalautuu kasvun myötä. Minun valintani on HubSpot CMS eli Content management system. Tällä järjestelmällä saat koodi vapaat kotisivut.

Tässä vaihtoehdossa “järjestelmän”  ylläpito + lisenssi + alusta + päivityskustannukset ovat noin 4000 euroa vuodessa (HUB CMS professional).  Hubbarissa tulee myös liiketoiminta-alusta eli HubSpot CRM mukaan peruspakettina. Kuinka monessa kotisivujärjestelmässä on CRM eli liiketoiminnan johtamisen työkalut mukana? Hubbarilta löytyy myös Starter-paketti, mutta siinä saitin sivumäärä ei saa ylittää 15 sivua. 

Mallibudjetissa WP oli 15.000 EUR ja HUB CMS professional on 4000 EUR. Kuinka paljon sinä olet valmis maksamaan alustasta?  Parasta tässä kuviossa on se, että jos sinulla on WP-sivusto ja 20 websivua - teen HubSpotin tiimin kanssa sinulle migraation HUB CMS-alustaan ilmaiseksi. Tässä mallissa kotisivujen rakentaminen tapahtuu HubSpotin migraatiotiimin toimesta ja nykyinen ilmeesi siirtyy CMS alustaan.

Sen jälkeen tiedät, mitä alusta maksaa ja jatkuvan korjailun kustannukset häviävät. Eli 4000 EUR vuodessa on se, mitä budjetoit jatkossa. Miten tämä vaikuttaa digibudjettiin? Reilu kymppitonni jää käyttöön. Sijoita rahat sisältöön ja kampanjoihin sekä tee websivujen strategia huolella.

HubSpot -järjestelmällä kotisivujen tekeminen on helppoja käyttää ja opit systeemin nopeasti. Tämä muutos tarkoittaa, että markkinointiin ei tule viiveitä. Kun tarve on, sinä toimit.

HubSpotilla on akatemia, josta voit opin ottaa ja osaat tunneissa perusasiat. Toimit koodi vapaasti ja et odota, että kotisivut valmistuvat. Ne ovat nyt käytössä ja markkinointi rullaa. Nyt palaan otsikkoon ….

 

Myyntivalmiit websivut syntyvät, kun sinulla on yksi järjestelmä, jolla voit toteuttaa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun. Sinulla on kaikki modernin digimarkkinoinnin ostopolut, sisällöt, kanavat, viestintä, raportointi ja data käytettävissä. Sinä määräät ja teet. Bonuksena kaikki kontaktit ovat CRM:ssä ja tiedät mitä liiketoiminnassa tapahtuu. 

Jos Hubbarilla toteutat websivut alusta alkaen, eikä migraation kautta, budjetti on jokseenkin sama kuin tuo Wp:n ensimmäisen vuoden budjetti. Lisäksi joudut ottamaan kantaa markkinoinnin automaatioon ja HubSpotin muihin osiin. Harkittavaksi tulee Marketing HUB, Sales HUB, Service HUB ja Operations HUB.

Kun koodaminen ei johda markkinointia, voit keskittyä nostamaan tasoa digimarkkinoinnissa ja siirryt websivumarkkinoijasta seuraavalle tasolle. Kotisivusi ovat nyt myyntisivut ja voit laittaa digin tuottamaan ja voit ottaa tavoitteeksi nousta digimarkkinoijan - tasolle.

 

Mitä haasteita on kotisivujen rakentamisessa, kun ne koodattu mm. Wordpress julkaisujärjestelmällä ja ovat alle 50 sivua?

  • Hakukonelöydettävyys on kevyt
  • TOP 100 Google-hakuihin ei saa nostettua  teemoja
  • Koodaaminen onnistui tai ei onnistu
  • Sisältöä liian vähän ja koodia liikaa sivukohtaisesti
  • Vuorovaikutus liian kevyttä, keskittyy lomakkeisiin ja ota yhteyttä -nappeihin
  • Ei synny liidejä
  • Optimointi on tekniikkaa, ei sisältöjä (Mistake)
  • Ajatellaan, että liikennettä ostamalla virheet korjautuvat  (ei toimi)
  • Jos haluaa tuloksia pitää ladata, integroida plugineja (Bad Mistake)
  • Jos sulla WP-plugeja käytössä yli 10 ,olet jo syöksykierteessä
  • Pitää integroida oikeita työkaluja ….. työlästä
  • Analytiikkaa (Google) katsomalla, mittaat vääriä asioita, koska pohja pettää….

Jos websivumarkkinoijana keskityt Google -analytiikan kautta siihen, mitä websivuilla tapahtuu, tuhlaat aikaasi. Sinun pitää keskittyä siihen, mitä eri vuorovaikutuksen tasoja sinulla on käytössä, mitä kanavia ja mistä liidejä syntyy. Ja kuinka erotut kilpailijoista. Ja miten hakukoneet löytävät sisältösi.

Asiakkaiden tarpeet, asiakaskokemus ja digitaalinen asiakaspolku on niitä, mihin kotisivujen suunnittelun panokset pitää pistää. Analytiikka on renki, eikä saa yli ohjata prosessia. 

Vinkki tulee tässä: HubSpot CMS ja Growth Driven Design -konseptilla saat Hubspot kotisivut myyntivalmiiksi ja sisältömarkkinointi kiittää. Ensimmäisestä versiosta alkaen yritykselläsi on käytössä myyntivalmiit kotisivut. Digimarkkinointi on markkinoinnin keinojen monipuolista hyödyntämistä, ei vain kotisivujen rakentamista. Kotisivut ovat yrityksille tärkeä investointi myyntivalmiisiin liideihin ja saman tavoitteen pitää ohjata myös sisältömarkkinointia.


Miten digissä nostetaan tasoa?

Mikä on Growth-Driven Design?

Digituottamaan.fi - yhdeksän askelta

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.