Jouni Koistinen 5.8.2021 16:31 8 min read

Digistrategia on tiekartta digitalisaation hyödyntämiseen

Digimarkkinointi, -myynti ja asiakaspalvelu pitää koostaa yhtenäiseksi, hallittavaksi ja muokattavaksi digistrategiaksi. 

Digistrategian ydintä on fokusalueet, jotka elävät datasta, sisällöstä, kanavista ja tuloksista. Growth marketing strategia on digistrategia ja tiekartta digitalisaation hyödyntämiseen.

Sisältö on huomion kilpavarustelua.  Sisältömarkkinointi on kilpailukyvyn testaamista eri kanavissa ja kilpailijoiden teemoja vastaan. Kokonaiskuvaan liittyy se, että ymmärretään mikä sisältö tuo liidejä ja mikä ei. Teemat on valittava huolella, jotta fokus sisällöntuotannossa on kustannustehokasta  ja avainsanat keräävät ansaitsemansa huomion. 

Käytännön kampanjoista ja sisältöstrategiasta nousee datalla johtamisen ydin, kun tähän liitetään kontaktien  käyttäytyminen. Eli mikä sisältö puhuttelee asiakkaan matkalla kohti positiivista asiakaskokemusta. Digistrategia kannattaa tehdä juuri näistä syistä. 

Tiedolla johtaminen sisällöstä, datasta, viesteistä eri kanavissa, automaatiosta  ja raportoinnista kiteytyy siihen, mikä kiinnostaa yrityksesi kohderyhmää? Sisällöllä johdat huomiota, johon liittyy kysynnän herättäminen ja liidien generointi. 

Näin päästää hiljalleen itse asiaan. Digistrategia on tiekartta business tavoitteisiin, hyvän ja laadukkaan sisällön kautta. Se on myös yritysten digitalisaation perusta. 

Tavoitteet ja kampanjat eivät riitä. Tarvitaan systeemi, jolla digitalisaatiota hoidetaan. Sellainen on Coco:n kehittämä Digistrategiasta kasvuvoimaa  -malli ja Digistrategi palveluna -konsepti. Täydennettynä HubSpot -markkinointiteknologialla ja Growth Platform -kokonaisuudella.

 

Digistrategiasta kasvuvoimaa

Coco Invest Oy:n digistrategia -malli rakentuu yhdeksän vaiheen kautta. Kun aloitat näiden yhdeksän teeman läpikäymisen esitä itsellesi seuraavat kysymykset: 

  • Kohtaatko näitä ongelmia digimarkkinoinnissa?
  • Myynnissä?
  • Asiakaspalvelussa?
  • Kuinka hyvin olet huomioinut liiketoiminnan tavoitteet eri vaiheissa? 
  • Onko datalla johtaminen yritykselle tärkeää? 
  • Haluatko rakentaa digistrategiasta kasvuvoimaa?
  • Haluatko investoida tuloksiin?
  • Tarvitsetko kumppania strategian muotoiluun?

Seuraavaksi käy vaihe kerrallaan läpi ja anna yrityksellesi nykytilanteesta kokonaisarvio liikennevaloista tutuilla väreillä. Punainen ja keltainen ovat kehityspisteitä. Vihreä on kunnossa.

  • Mitä kehityspisteitä tunnistat? 
  • Kokonaisarvio: punainen, keltainen, vihreä tai asteikolla 4-10

  1. Analytiikka osaaminen ja markkinointiteknologian hyödyntäminen.
  2. Kilpailuympäristö ja kohderyhmä
  3. Tuotteet ja tarina (Mitä ja miten myyt online?)
  4. Liidimagneetit ja funnelit (konversiopisteet)
  5. Asiakaspolut ja automaatio
  6. Myynnin tavoitteet ja yhteistyö markkinoinnin kanssa
  7. Liikenne (ostettu, oma, ansaittu ja websivut)
  8. Sisällöntuottaminen ja tiimit (resurssit)
  9. Digimarkkinoinnin merkitys ja kasvun mittaaminen

Kutsumme tätä myös  liikennevalo-testiksi, koska tärkeintä on tunnistaa kehityspisteet ja näin saadaan aikaan startti digitalisaation kehittämiseen. Testin jälkeen aloitamme online työpajat, joissa puramme eri vaiheet tarkemmin digistrategia muotoon ja mallitamme toteutukselle eri vaihtoehtoja. Fokusalueiden määrittelyllä digistrategia työ nytkähtää liikkeelle. Lopputuloksena muutamassa viikossa yrityksellä on käytössä tiekartta digitalisaation toteuttamiseen.


Digistrategi palveluina

Digistrategi palveluna on kokonaiskuvan rakentamista.  Kokonaiskuva syntyy, kun sisältö, viestit, automaatio, raportointi ja datavirrat toimivat läpinäkyvästi yhdessä paikassa. Kehityspisteiden tunnistaminen ja heikkouksien jatkuva parantaminen nostavat yrityksen kilpailukykyä. 

Kokonaiskuvasta rakentuu voittava  strategia ja kasvuvoimaa kysynnän herättämiseen.  Digistrategin kanssa viikosta viikkooon. Systemaattisesti, yksi asia kerrallaan.

Digistrategi palveluna kohderyhmä on HubSpot käyttäjät. Monella yrityksellä investointi markkinointiteknologiaan on varsin suuri kynnys. Jos sen yli on menty niin investoinnille pitää saada tuottoa. Digistrategi on yrityksen markkinoinnin muutoksen kumppani. 

On selvää, että digitalisaatio tuo mukanaan muutoksia, siksi kokenut digistrategi on hyvä olla mukana, kun muutoksia tehdään  ja otetaan tehot irti toimivasta digistrategiasta. Tarvitaan myös toimiva “systeemi” ja siihen rooliin sopii hyvin HubSpot, digimarkkinoinnin ja -myynnin monipuolinen työjuhta. 

Digistrategi palveluna - konseptissa on kolme eri palvelutasoa. Tutustu Digistrategi palveluna sisältöön ja hintoihin tarkemmin!

Jouni Koistinen on toiminut yli 20 vuotta digimarkkinoinnin parissa  ja yli 10  vuotta markkinoinnin automaation konsulttina. HubSpot -partneri kokemusta on yhdeksän vuotta..

Digital strategist Jouni Koistinen on markkinoinnin moniosaaja ja  Fletcher Method Perfomance Couch. Tämä kansainvälinen verkosto on laajentunut viime vuosina voimakkaasti eri mantereille. Jouni Koistinen teki valmennusohjelman 2019, jonka jälkeen oman konseptin suunnittelu sai alkunsa. Digistrategista kasvuvoimaa -malli ja digituottamaan -valmennus perustuvat tähän metodiin. 

Vuonna 2021 Fletcher Methodin pohjalta julkaistiin suomenkielinen digituottamaan -työkirja, joka on hyvä perusteos jokaiselle modernin markkinoinnin osaajalle. Digituottamaan kokonaisuuteen kuuluu myös videokurssi. Jos haluat tehdä digistrategian jalkauttamisen itse, osta digituottamaan -työkirja ja videokurssi!

 

Digitaalinen ostopolku 30 päivässä

Digitaalinen markkinointi edellyttää välillä nopeaa reagointia. Siksi kehitimme ostopolku.info palvelun. Kun päätöksiä pitää tehdä nopeasti on hyvä että taustalla on selkeä prosessi ja “Framework” mitä asioita pitää huomioida halutun kohderyhmän tavoittamisessa.

Ostopolun rakentamisen neljä vaihetta ovat:

  1. Suunnittelu ja simulointi
  2. Ostopolun rakentaminen
  3. Tulosten mittaaminen
  4. Jatkuva parantaminen

Yrityksen digitaalisten palvelujen palvelumuotoilu voi lähteä liikkeelle myös kokeilemalla. Silloin kun strategia työlle ei ole aikaa, voidaan lähteä lähteä suoraan rakentamaan digitaalinen asiakaskokemus lanseeraamalla hyvin suunniteltu ja simuloitu asiakaspolku. Ostopolulle liikennettä tavoitellaan sosiaalisen median ja ostetun mainonnan avulla. Jos omat markkinointilistat ovat kunnossa, myös sähköpostimarkkinointi toimii  hyvin.

Digitaalisen ostopolun rakentamiseen Cocolla on kymmenen “funnelin” valmiit työmallit ja simulointipohjat. Aloita oman ostopolun suunnittelu  blueskaavalla.

 

avatar

Jouni Koistinen

Olen ollut mainostoimistoyrittäjänä yli 30 vuotta. Digimarkkinointia olen tehnyt koko internetin ajan. Markkinoinnin automaation parissa olen konsultoinut yli 10 vuotta ja HubSpot-partnerina olen ollut reilut kahdeksan vuotta.