Digistrategin blogi

Digistrategin kesätiivistelmä

Digistrategin kesätiivistelmä
2:14

Kesäblogien ydinsisältö on ollut, että tuloksellinen digimarkkinointi ja myynti perustuvat kokonaisvaltaiseen, dataan perustuvaan strategiaan. Yksittäiset toimenpiteet (kuten hakusanamainonta) eivät riitä, vaan menestykseen tarvitaan selkeä prosessi, joka yhdistää asiakasymmärryksen, oikeat kohderyhmät ja teknologian tehokkaaseen käytännön tekemiseen.

Hyvä muistilista seuraavaan johtoryhmän kokoukseen.

  • Fokus ja prosessi: Ilman selkeää fokusta ja prosessia digimarkkinointi hukkuu irrallisten kampanjoiden ja työvaiheiden sekamelskaan. On mietittävä, mille kohderyhmille ja miten sisältömarkkinointia ja mainontaa rakennetaan – vain näin liidit ja kauppa skaalautuvat mitattavasti.

  • Kasvuohjelma -toimintamalli: Koistinen esittelee prosessimallin, jossa analysoidaan yrityksen nykytila, rakennetaan kokonaisvaltainen digitaalinen ostopolku ja kehitetään mitattava toimintatapa. Kaikki lähtee kohderyhmän valinnasta ja saumattoman asiakaskokemuksen suunnittelusta aina tarkkaan valittuihin teknologiaratkaisuihin.

  • Kokonaisvaltainen tekeminen: Pelkkä uuden somekanavan kokeilu tai yksittäinen mainos ei tuo pysyvää kasvua. Menestys syntyy siitä, että eri osa-alueet – sisältömarkkinointi, mainonta, automaatio, analytiikka, CRM, ja asiakaskokemus – toimivat yhdessä yhtenäisen strategian ja kampanjamallin mukaisesti.

  • Ostopolun hallinta: Koistisen blogit korostavat digitaalisen ostopolun (Customer Journey) ymmärtämistä ja kehittämistä. Vaikuttava tarina, oikea-aikaiset sisällöt sekä asiakashankinnan ja myynnin yhteispeli ratkaisevat.

  • Valmennus ja kumppanuudet: Koistisen palveluissa korostuu asiantuntijavalmentaminen ja yrityskohtainen lähestyminen. Teknologiana korostuvat HubSpot, ChatGPT ja tekoäly, mutta tärkeintä on strateginen osaaminen.

  • Tulokset ja mittarit: Kaiken pohjana on jatkuva mittaaminen ja kehittyminen.  Markkinointiteknologian käyttöönotto ja sen hyödyntäminen pitää johtaa todellisiin liiketoiminnan tuloksiin kuten parempaan liidien laatuun, tehokkuuteen ja kasvuun.

Jouni Koistisen mukaan moderni B2B-digimarkkinointi vaatii systemaattisen, strategiaan perustuvan ostopolun rakentamista, jossa teknologia, data ja sisältö tukevat yrityksen liiketoimintatavoitteita saumattomasti. Kaikki lähtee oikean kohderyhmän tunnistamisesta, asiakkaan matkan ymmärryksestä ja kokonaisuuden johtamisesta eli oikeat GTM -mallit – vain näin digimarkkinoinnista tulee kasvun moottori, ei kuluerä. Amen.